Sprawa dotyczyła wydania zezwolenia na sprzedaż napojów alkoholowych zawierających powyżej 4,5% do 18% alkoholu oraz powyżej 18% przeznaczonych do spożycia poza miejscem sprzedaży.
Burmistrz po rozpatrzeniu wniosków dwóch wnioskodawców, udzielił zezwolenia tylko jednemu z nich.
Organ przyjął że jednym z kryterium przyznania zezwolenia na sprzedaż alkoholu była tzw. "kontynuacja" czyli sprzedaży napojów alkoholowych w punktach sprzedaży, w których zezwolenia wygasły ze względu na upływ terminu, na jaki zostały wydane przedsiębiorcom.
Spółka, która nie otrzymała zezwolenia, wniosła skargę do sądu administracyjnego.
W jej ocenie zastosowane przez burmistrza, kryterium "kontynuacji" zostało ustalone w oderwaniu od celów ustawy z dnia 26 października 1982 r. o wychowaniu w trzeźwości i przeciwdziałaniu alkoholizmowi (Dz.U. z 2015 r., poz. 1286 ze zm.), godząc też w zasadę równości wobec prawa, a tym samym faworyzując jednego z uczestników postępowania.
WSA uznał skargę za zasadną.
Zdaniem sądu kryterium "kontynuacji", w szczególności w postępowaniu, do którego przystąpiły jedynie dwa podmioty, z których tylko jeden spełniał powyższy warunek, nie może być uznane za obiektywne i gwarantujące równe traktowanie przez organy władzy publicznej.
Poznaj Linie Orzecznicze Lex >>>
Sąd zwrócił uwagę, iż wszelkie kryteria, które dodatkowo wprowadza organ w postępowaniu w przedmiocie przyznania zezwolenia na sprzedaż alkoholu, mają na celu realizację ustawy o wychowaniu w trzeźwości i przeciwdziałania alkoholizmowi.
Zasadniczym celem ustawy jest życie obywateli w trzeźwości. Cel ten jest realizowany poprzez obowiązki organów polegające między innymi na podejmowaniu działań zmierzających do ograniczenia spożycia napojów alkoholowych.
Zatem okoliczność uprzedniego posiadania zezwolenia na sprzedaż alkoholu na terenie gminy, nie może być sama przez się kryterium przyznania kolejnego zezwolenia, bowiem to ograniczałaby w sposób nieusprawiedliwiony uzyskanie zezwolenia przez podmioty dotychczas nie uczestniczące w sprzedaży alkoholu na ternie gminy.
Przyjęte przez organ kryteria muszą być, bowiem równe dla wszystkich podmiotów ubiegających się o udzielenie zezwolenia na sprzedaż napojów alkoholowych – podkreślił sąd.
Na podstawie:
Wyrok WSA w Białymstoku z 30 marca 2016 r., sygn. akt I SA/Bk 1219/15, nieprawomocny