Mieszkaniec gminy wystąpił z wnioskiem o udzielenie informacji publicznej:

1) przedstawienia protokołu przebiegu konkursu i wyboru kandydatów na stanowisko dyrektora zespołu szkół, czy należy udostępnić mu dokumenty, w których są dane osobowe wszystkich kandydatów?

2) przedstawienia listy nauczycieli, którzy otrzymali nagrodę wójta w danym roku.

Proszę o interpretację, czy organ prowadzący powinien wydać kserokopię dokumentów, czy tylko udostępnić je do wglądu?

Odpowiedź

Zgodnie z treścią art. 4 ust. 1 ustawy z dnia 6 września 2001 r. o dostępie do informacji publicznej (Dz. U. Nr 112, poz. 1198 z późn. zm.) – dalej u.d.i.p. , do udostępniania informacji publicznej zobowiązane są władze publiczne oraz inne podmioty wykonujące zadania publiczne. Tak więc obok organów władzy publicznej do udostępniania informacji publicznej upoważnione są m.in. podmioty reprezentujące jednostki organizacyjne samorządu terytorialnego (art. 4 ust. 1 pkt 4 u.d.i.p. ) lub podmioty reprezentujące inne osoby lub jednostki organizacyjne, które wykonują zadania publiczne lub dysponują majątkiem publicznym (art. 4 ust. 1 pkt 5 u.d.i.p. ). Katalog podmiotów nie jest enumeratywny lecz przykładowy, tak więc bez wątpienia należy interpretować go szeroko.

Ograniczenie prawa do informacji publicznej podlega ograniczeniu m.in. ze względu na prywatność osoby fizycznej. Ograniczenie to nie dotyczy informacji o osobach pełniących funkcje publiczne, mających związek z pełnieniem tych funkcji, w tym o warunkach powierzenia i wykonywania funkcji, oraz w przypadku, gdy osoba fizyczna zrezygnuje z przysługującego im prawa (art. 5 ust. 2 u.d.i.p. ).@page_break@

Tak więc z powyższych norm wynika jednoznaczne ograniczenie w prawie dostępu do informacji publicznej w odniesieniu do osób fizycznych.

Zastrzeżenie ograniczenia dotyczy osób fizycznych pełniących funkcje publiczne i osób fizycznych, które zrezygnowały z prawa do ochrony swojej prywatności.

Stąd należy uznać, że udostępnienie dokumentów osób, które brały udział w postępowaniu konkursowym na funkcję dyrektora szkoły i którym nie powierzono tej funkcji, będzie naruszeniem normy art. 5 ust. 2 u.d.i.p. , chyba że same te osoby zrzekną się tego prawa do ochrony. Na mocy tej normy można natomiast udostępnić dokumenty osoby, której powierzono funkcję dyrektora szkoły, gdyż pełni ona funkcję publiczną.

Jeżeli chodzi o udostępnienie nazwisk nauczycieli, którzy otrzymali nagrodę organu prowadzącego, to sytuacja przedstawia się analogicznie, jak w poprzednim przypadku. Udostępnienie nazwisk tych osób może być potraktowane jako naruszenie ich prywatności, a więc złamanie normy art. 5 ust. 2 u.d.i.p. , chyba że same te osoby zrzekną się tego prawa do ochrony.
Sposobem polubownego rozpatrzenia wniosku może być przekazanie informacji z usunięciem personaliów osób prywatnych. Anonimizacja danych jest bowiem w takich sytuacjach dopuszczalna i nie wpływa bowiem na czytelność dokonanego w ten sposób przekazu.

Na podstawie art. 12 ust. 2 pkt 1 u.d.i.p. określono prawo do kopiowania informacji publicznej. Zgodnie z art. 7 ust. 2 u.d.i.p. dostęp do informacji publicznej, tj. sporządzenie kserokopii, wydruku, przesłanie danych pocztą elektroniczną bądź przeniesienie ich na nośnik, jest bezpłatny.

Podmiotowi, któremu odmówiono prawa dostępu do informacji publicznej ze względu na wyłączenie jej jawności z powołaniem się np. na ochronę danych osobowych czy prawo do prywatności przysługuje prawo wniesienia powództwa do sądu rejonowego o udostępnienie takiej informacji (art. 22 ust. 1 u.d.i.p. ). Odmowa udzielenia informacji publicznej powinna być należycie uzasadniona, gdyż nieuzasadniona odmowa w pewnych przypadkach może prowadzić do nałożenia kary grzywny lub kary ograniczenia wolności albo pozbawienia wolności do roku (art. 23 u.d.i.p. ).

Przydatne materiały:
Ustawa z dnia 6 września 2001 r. o dostępie do informacji publicznej (Dz. U. Nr 112, poz. 1198 z późn. zm.)