Spółka z ograniczoną odpowiedzialnością z wyłącznym udziałem gminy może realizować zamówienia publiczne udzielone jej w wyniku rozstrzygnięcia postępowania przeprowadzonego w trybie przetargu. Spółka taka może uczestniczyć w postępowaniach o udzielenie zamówień publicznych na równi z podmiotami prywatnymi.


Art.17 Prawa zamówień publicznych wyłącza z udziału w postępowaniu jedynie osoby wykonujące czynności w postępowaniu o udzielenie zamówienia, tu: związane z przygotowaniem i przeprowadzeniem przetargu.


Zgodnie z orzecznictwem Naczelnego Sądu Administracyjnego realizacja zadań komunalnych gminy może się odbywać także we własnym zakresie - poprzez utworzoną w tym celu jednostkę organizacyjną i w takim przypadku nie wymaga zawarcia odrębnej umowy. Podstawą powierzenia wykonywania tych zadań jest bowiem w takim razie sam akt powołujący do życia tę jednostkę i określający przedmiot jej działania. Jeżeli powierzenie realizacji zadań użyteczności publicznej jednostce organizacyjnej gminy następuje drogą aktu kreującego tę jednostkę to do przypadku takiego nie znajduje zastosowanie ustawa - Prawo zamówień publicznych.


Uzasadnienie

Gmina może wykonywać zadania własne podejmowane w celu zaspokojenia zbiorowych potrzeb wspólnoty:

· w formie jednostki organizacyjnej niewyodrębnionej ze swojej struktury,

· w formie utworzonego przez siebie podmiotu prawa prywatnego, w szczególności spółki prawa handlowego,

· poprzez powierzenie wykonania określonych zadań osobom trzecim na podstawie umowy.


Podstawowe znaczenie dla określenia zasad na jakich gminy wykonują zadania własne mają ustawa o samorządzie gminnym oraz ustawa o gospodarce komunalnej .


Jak to wynika z obszernej dość interpretacji Urzędu Zamówień Publicznych, zamieszczonej na stronie internetowej Urzędu: art. 2 ustawy o gospodarce komunalnej wskazujący, iż gospodarka komunalna może być prowadzona m.in. w formie spółki prawa handlowego, należy stosować razem z art. 9 ustawy o gospodarce komunalnej , który uściśla, że dla prowadzenia gospodarki komunalnej, spośród szeregu różnych spółek prawa handlowego, jednostki samorządu terytorialnego mogą tworzyć spółki z ograniczoną odpowiedzialnością lub spółki akcyjne, a także przystępować do takich spółek. Utworzenie spółki, objęcie udziałów lub akcji, wykonywanie wobec niej uprawnień i obowiązków właścicielskich, w tym dokapitalizowanie, odbywa się na zasadach określonych Kodeksem spółek handlowych. Podejmowanie tych czynności nie wymaga zawierania odpłatnych umów cywilnoprawnych pomiędzy wspólnikami i spółką. Tak określone działania jednostki samorządu terytorialnego, polegające na utworzeniu spółki prawa handlowego i wyposażeniu jej w określony majątek samorządu w celu wykonywania przez spółkę zadania własnego jednostki samorządu terytorialnego, nie stanowi w świetle przepisów Prawa zamówień publicznych , udzielenia zamówienia publicznego. Ustawa nie ma zatem zastosowania, jeżeli wykonywanie przez jeden podmiot na rzecz drugiego usług, dostaw lub robót budowlanych, czyli świadczeń, które mogą być przedmiotem zamówienia publicznego, stanowi realizację zobowiązania wynikającego z innego tytułu prawnego niż umowa. Jak wskazuje Naczelny Sąd Administracyjny w wyroku z dnia 11 sierpnia 2005 r. (sygn. akt II GSK 105/05) "wykonywanie przez gminę zadań komunalnych we własnym zakresie - przez utworzoną w tym celu jednostkę organizacyjną nie wymaga zawarcia umowy. Podstawą powierzenia wykonywania tych zadań jest bowiem sam akt organu gminy powołujący do życia tę jednostkę i określający przedmiot jej działania". Jeżeli zatem powierzenie zadań użyteczności publicznej jednostce organizacyjnej gminy następuje drogą aktu kreującego tę jednostkę, do przypadku takiego nie znajduje zastosowania Prawo zamówień publicznych.


Realizowanie zadań z zakresu gospodarki komunalnej, jako ustalonych uchwałą jednostki samorządu terytorialnego zadań statutowych spółki, należy odróżnić od wykonywania takich zadań na podstawie umowy. W pierwszym wypadku mamy bowiem do czynienia z realizowaniem przez spółkę zadań z zakresu gospodarki komunalnej w imieniu własnym i na własny rachunek przy pomocy wniesionego lub powierzonego jej majątku. Natomiast powierzenie spółce komunalnej takiego zadania w drodze umowy następuje na zasadach wskazanych w art. 3 ust. 1 ustawy o gospodarce komunalnej .


Jeżeli jednostka samorządu terytorialnego nie ma podstaw, aby zastosować regulacje prawne zawarte w ustawie o finansach publicznych (Dz. U. z 2005 r. Nr 249, poz. 2104 z późn. zm.) lub o działalności pożytku publicznego i o wolontariacie , to powierzanie wykonywania zadań z zakresu gospodarki komunalnej na podstawie umowy cywilnoprawnej powinno następować w drodze procedur przewidzianych przepisami Prawa zamówień publicznych.


Przydatne materiały:
Ustawa z dnia 29 stycznia 2004 r. Prawo zamówień publicznych (Dz. U. 2007 r. Nr 223, poz. 1655 ze zm.)
Ustawa z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (Dz. U. z 2001 r. Nr 142, poz. 1591 ze zm.)
Ustawa z dnia 20 grudnia 1996 r. o gospodarce komunalnej (Dz. U. z 1997 r. Nr 9, poz. 43 ze zm.)
Ustawa z dnia 24 kwietnia 2003 r. o działalności pożytku publicznego i o wolontariacie (Dz. U. Nr 96, poz. 873 ze zm.)