Rada gminy podjęła uchwałę w sprawie likwidacji publicznego zakładu opieki zdrowotnej. W toku prowadzonego postępowania nadzorczego wojewoda stwierdził, że projekt uchwały w sprawie likwidacji publicznego ZOZ nie był opiniowany przez związki zawodowe.
Organ nadzoru przypomniał, iż zgodnie z art. 19 ustawy z dnia 23 maja 1991 r. o związkach zawodowych (Dz. U. z 2001 r. Nr 79, poz. 854 ze zm.) , organizacja związkowa ma prawo opiniowania założeń i projektów aktów prawnych w zakresie objętym zadaniami związków zawodowych. Organy władzy i administracji państwowej oraz organy samorządu terytorialnego kierują założenia albo projekty aktów prawnych do odpowiednich władz statutowych związku, określając termin przedstawienia opinii, nie krótszy jednak niż 30 dni. Nieprzedstawienie opinii w wyznaczonym terminie uważa się za rezygnację z prawa jej wyrażenia. Akt prawa miejscowego przekształcający publiczny zakład opieki zdrowotnej odnosi się wprost do działalności związków zawodowych, tym samym ma do niego zastosowanie art. 19 ustawy z dnia 23 maja 1991 r. o związkach zawodowych . Niewątpliwie powyższy pogląd należy stosować również w przypadku likwidacji publicznego zakładu opieki zdrowotnej.
Wojewoda zwrócił uwagę, iż związek zawodowy może uchylić się od wyrażenia opinii bez podawania jakichkolwiek motywów, organ samorządu może odrzucić w całości lub w części opinię związku - czyli nie jest ona wiążąca dla organu samorządu terytorialnego - i ma w takim przypadku tylko obowiązek dokonania czynności o charakterze proceduralnym, tzn. przedłożenia związkowi zawodowemu swojego stanowiska na piśmie i z uzasadnieniem oraz umożliwienia mu przedstawienia ponownie swojej opinii na posiedzeniu właściwej komisji rady gminy (miasta). Uchylenie się związku zawodowego od przedstawienia opinii, jako podmiotu mającego tylko uprawnienie, a nie obarczonego obowiązkiem jej wyrażenia, nie może pociągać za sobą żadnych ujemnych konsekwencji dla związku zawodowego. Organ samorządu terytorialnego jest natomiast w innej sytuacji, albowiem uchylając się od przedłożenia związkowi zawodowemu założeń projektu uchwały - w zakresie jego uprawnień opiniodawczych - narusza ciążący na nim obowiązek ustawowy zapewnienia temu związkowi współuczestnictwa w procesie legislacyjnym Zważywszy na to, że udział związków zawodowych w procesie legislacyjnym jest regulowany ustawowo, przypadek, w którym świadomie i celowo pominięto w opiniowaniu projektu uchwały organu województwa związki zawodowe, nie może być potraktowany inaczej jak tylko jako naruszenie prawa istotne, a więc dające podstawę do stwierdzenia nieważności uchwały i wyeliminowanie jej z obrotu prawnego.
Przydatne materiały:
Ustawa z dnia 23 maja 1991 r. o związkach zawodowych (Dz. U. z 2001 r. Nr 79, poz. 854 ze zm.)