30 kwietnia upłynął termin, w jakim gminy miały złożyć do wojewodów wnioski o udzielenie wsparcia finansowego na zakup stosownego sprzętu komputerowego dla szkół, ubiegających się o udział w pilotażu. Zgodnie z harmonogramem programu, do 18 kwietnia dyrektorzy szkół podstawowych chcący wziąć udział w pilotażu składali wnioski do swoich organów prowadzących.
Aby uzyskać wsparcie samorządy musiały zadeklarować wkład własny w wysokości co najmniej 20 proc. kwoty, o jaką się ubiegają. Wojewodowie, którzy mają dokonać dalszej kwalifikacji wniosków, mają na to czas do 15 maja.
"W dalszej kolejności kuratorzy oświaty przyglądają się ofertom złożonym przez samorządy. Najpierw sprawdzają je od strony formalnej i jeżeli oferty spełniają te wymogi i będzie ich więcej, to szkoły będę wybierane drogą losowania, bo taka metoda została zaproponowana w programie. Szczegóły dotyczące +Cyfrowej szkoły+ są dostępne na www.cyfrowaszkola.org.men.pl" - powiedziała minister edukacji podczas czwartkowej konferencji naukowej w Warszawie.
Jak zaznaczyła, ważnym komponentem programu jest wsparcie dla nauczycieli planowane w trzech obszarach. "Sprzętu - komputerów, tablic multimedialnych i pomocy w obsłudze sieci; wsparcia związanego z zasobami - możliwości korzystania z już istniejących i przygotowywanych; kompetencji - wspierania nauczycieli w wykorzystaniu sprzętu, by jak najefektywniej prowadzić zajęcia. Ten ostatni komponent rozpoczyna się od przygotowania trenerów i e-moderatorów, którzy na terenie powiatów będą wspierali nauczycieli we wprowadzaniu programu. Od września ruszy też organizacja sieci współpracy, gdzie nauczyciele będą się mogli dzielić doświadczeniami" - wyjaśniła Szumilas.
Program pilotażowy w ramach którego można było składać wnioski o finansowe wsparcie, który ma być realizowany do końca sierpnia 2013 r., ma być wstępem do wieloletniego programu cyfryzacji polskiej szkoły "Cyfrowa szkoła", dzięki któremu uczniowie i nauczyciele - zgodnie z założeniami programu - nabędą niezbędnych kwalifikacji do funkcjonowania w społeczeństwie informacyjnym. Założeniem pilotażu jest umożliwienie udziału w programie różnych szkół: wiejskich, miejskich, dużych, małych, dobrze i słabo wdrożonych w posługiwanie się nowymi technologiami.
W budżecie państwa na 2012 r. na wyposażenie szkół w niezbędny sprzęt dla szkół biorących udział w pilotażu programu "Cyfrowa szkoła" przeznaczonych zostało 40 mln zł. Do tego ma dojść 11 mln zł wkładu własnego samorządów. W pilotażu ma wziąć udział ok. 380 szkół podstawowych w całym kraju.
Podczas konferencji przedstawiono także wyniki badania "Zalety i wady nauczyciela na starcie" przeprowadzonego wiosną i latem 2011 r. przez Instytut Badań Edukacyjnych. Do badania wybrano 45 szkół z trzech województw. Placówki były zróżnicowane pod względem typu, organu prowadzącego i lokalizacji. W ramach badania zrealizowano 76 indywidualnych wywiadów z nauczycielami pracującymi w zawodzie nie dłużej niż 5 lat oraz wywiady z 45 dyrektorami ich szkół.
"Wyniki są oczywiście ilustracją problemu, a nie prawdą o wszystkich początkujących nauczycielach. Pedagodzy w badaniu wskazali zarówno swoje zalety, jak i wady. Jako atuty wymieniali m.in. wiedzę merytoryczną, gotowość do doskonalenia zawodowego czy motywowania ucznia do nauki. Do swoich słabych stron zaliczyli m.in. problemy z utrzymaniem dyscypliny w klasie czy z czynnościami administracyjnymi i bezradność w zetknięciu z problemami uczniów" - mówiła Dominika Walczak z Instytutu Badań Edukacyjnych.
Jak podała, podobnie młodych nauczycieli oceniają dyrektorzy szkół. Według nich idealny nauczyciel to osoba świadoma specyfiki zawodu, o świetnej wiedzy merytorycznej i pedagogicznej, dbająca o samorozwój, chętna do współpracy z innymi nauczycielami, nawiązująca kontakt z uczniami i ich rodzicami. "Oczekiwania te są duże, jednak dyrektorzy są świadomi, że rozwój nauczyciela to proces" - zaznaczyła.
Jej zdaniem, dyrektorzy nie mają zastrzeżeń do wiedzy merytorycznej młodych nauczycieli, ale wskazują na problemy ze sprostaniem roli wychowawcy klasy czy z czynnościami administracyjnymi. "Zaletą młodych pedagogów jest zaś umiejętność wykorzystywania nowych technologii, znajomość języków obcych czy traktowanie trudności jako wyzwań. Sami nauczyciele do czynników, które mogą ułatwiać start w zawodzie wymieniają możliwość poznania środowiska przed rozpoczęciem pracy, wsparcie opiekuna i dyrekcji czy poczucie bezpieczeństwa finansowego" - podsumowała Walczak. (PAP)
akn/ dsr/ ls/