Gminy nie będą już miały kompetencji do ustalania górnych limitów ilości licencji na taksówki. O tym ile taksówek będzie w danym mieście zadecyduje wolny rynek. Ponadto każdy odpłatny przewóz osób samochodem kwalifikowany będzie jako usługa taksówkowa.
Projekt nowelizacji ustawy o transporcie drogowym, którego pierwsze czytanie odbyło się 29 kwietnia w sejmowych komisjach Infrastruktury oraz Samorządu Terytorialnego i Polityki Regionalnej zakłada likwidację uprawnienia gmin do wydawania licencji na przewóz osób taksówką.
Władze lokalne wciąż będą uczestniczyły w procesie przyznawania licencji, z tym, że w myśl nowych regulacji otrzymanie zezwolenia na prowadzenie usług transportowych w głównej mierze zależeć będzie od pomyślnego zaliczenia odpowiednich egzaminów.
Do tej pory, nawet po spełnieniu wszystkich przesłanek formalnych, osoba chcąca pracować w zawodzie taksówkarza musiała czekać aż przyznana zostanie jej licencja np. po osobie która, przeszła na emeryturę. Doprowadziło to do sytuacji, w której osoby, które nie mogły otrzymać licencji. zaczęły prowadzić usługi transportowe na własną rękę, zwykłym samochodem osobowym jedynie imitującym taksówkę. Spotkało się to z ostrym sprzeciwem korporacji taksówkarzy, którzy argumentowali, że takie osoby mając mniejsze koszty działalności stanowią nieuczciwą konkurencję. Nowelizacja zakłada zrównanie praw wszystkich wykonujących odpłatny przewóz osób samochodem osobowym – uzyskają oni status taksówkarza.
Opracowanie:Karol Kozłowski, RPE WKP
Źródło:Gazeta Prawna z dnia 30 kwietnia - 3 maja 2010 r.