Projekt ustawy zakłada wypłatę rodzinom lub osobom samotnie prowadzącym gospodarstwo domowe bezzwrotnego zasiłku powodziowego w wysokości do 2 tys. zł. Zasiłek przyznawany będzie niezależnie od dochodu rodziny lub osoby samotnie gospodarującej oraz - co do zasady - nie będzie podlegał zwrotowi. Decyzję w sprawie przyznania zasiłku będzie wydawał wójt (burmistrz, prezydent miasta).
Nieobecność w pracy pracowników, którzy nie mogą pojawić się w pracy z przyczyn związanych z powodzią pracodawca zobowiązany będzie usprawiedliwić. W tym czasie będzie im przysługiwała wypłata minimalnego wynagrodzenia wypłacanego przez pracodawcę przez okres nie dłuższy niż 10 dni roboczych. Ponadto pracodawcy będą mogli powierzyć pracownikowi podczas powodzi wykonywanie innych zadań niż wynikających z umowy o pracę. Pracownik otrzyma za taką pracę dotychczasową wysokość wynagrodzenia.
Przedsiębiorcy będą mogli liczyć na umorzenie pożyczek wraz z odsetkami, jeżeli ich dotychczasowe miejsce pracy zostało zniszczone na skutek powodzi. Decyzję o umorzeniu pożyczki będzie podejmował starosta, na wniosek przedsiębiorcy lub z urzędu w wypadku jego śmierci.
Ponadto przedsiębiorcy, którzy ponieśli szkodę w wyniku powodzi (także ci, którzy zawiesili działalność przed lub po wystąpieniu powodzi), będą mogli starać się o udzielenie pożyczki. Pieniądze uzyskane w ramach pożyczki będą mogły być przeznaczone na usuwanie skutków powodzi, na remonty i odbudowę budynków bądź zakup sprzętu. Przedsiębiorca będzie mógł otrzymać pożyczkę jednorazowo, w wysokości 50 tys. zł.
Pracodawcy będą również mogli uzyskać nieoprocentowaną pożyczkę z Funduszu Gwarantowanych Świadczeń Pracowniczych na wypłaty dla pracowników. Pracownicy otrzymają wynagrodzenie za okres, w którym wystąpiła powódź.
Projekt zakłada także wprowadzenie regulacji umożliwiającej udzielanie przedsiębiorcom ulg w spłacie zobowiązań podatkowych.
Projekt przewiduje ponadto maksymalne uproszczenie i przyspieszenie procedury związanej z udzielaniem pomocy poszkodowanym, w szczególności m.in.:
1. możliwość spłacania kredytów i pożyczek komercyjnych, zaciągniętych przed powodzią na remont lub budowę budynku mieszkalnego - ze środków udzielonych na usuwanie skutków powodzi; 2. uproszczenie zasad odtwarzania dokumentów, które uległy zniszczeniu w wyniku powodzi; 3. zwolnienie z opłaty skarbowej niektórych czynności podejmowanych w sprawach związanych z powodzią (np. zaświadczenia, zezwolenia, koncesje) oraz zwolnienia z opłaty za wydanie paszportu; 4. zwolnienia z podatku dochodowego od osób fizycznych i prawnych niektórych świadczeń otrzymanych na usuwanie skutków powodzi; 5. zwolnienia od podatku od spadków i darowizn, dotacji związanych z usuwaniem skutków powodzi; 6. złagodzenie wymogów ustawowych związanych z odbudową budynków mieszkalnych.
Projekt ustawy zakłada także m.in. likwidację Krajowego Zarządu Gospodarki Wodnej oraz zniesienie stanowiska prezesa. Dotychczasowe zadania i kompetencje KZGW ma przejąć Główny Koordynator Gospodarki Wodnej. Proponuje się także likwidację 7 regionalnych zarządów gospodarki wodnej i powołanie w ich miejsce 16 wojewódzkich zarządów gospodarki wodnej.
Na podstawie:www.mswia.gov.pl, stan z dnia 6 maja 2011 r.