Samorządy będą miały mało czasu i pieniędzy na wdrożenie nowelizowanej przez parlament ustawy o porządku i czystości w gminach.
Prawdopodobnie Sejm ostatecznie uchwali ustawę o czystości i porządku w gminach na najbliższym posiedzeniu, wejdzie ona w życie 1 stycznia 2012 r. Najpóźniej półtora roku od tej daty gmina musi już wdrożyć obowiązek odbioru odpadów od właścicieli nieruchomości. Zanim do tego dojdzie, samorządy będą musiały przyjąć stosowne uchwały oraz dostosować regulamin utrzymania czystości i porządku. Zdaniem ekspertów, gminy powinny określić strategię i realistyczne cele gospodarki odpadami. Powinny także zdecydować o rodzajach zbiórki selektywnej, tak by była ona ekonomicznie uzasadniona. W porozumieniu z marszałkiem województwa, przedsiębiorcami i społeczeństwem należy ustalić moce przerobowe i lokalizację przyszłych inwestycji. Trzeba też zdecydować, na jakie metody przetwarzania odpadów postawić i jak zagwarantować sobie pieniądze na nową inwestycję, by dało się cały plan bez problemu wdrożyć. I oczywiście określić budżet, uwzględniając wysokość podatku śmieciowego.
Źródło: Rzeczpospolita, 22 czerwca 2011 r.
Opublikowano: www.samorzad.lex.pl