Odpowiedź
Pojęcie "najbliższej gminy lub powiatu" nie zostało jasno zdefiniowane.
Uzasadnienie
Stosownie do zapisu art. 90 ust. 3 ustawy o systemie oświaty , dotacje dla niepublicznych szkół o uprawnieniach szkół publicznych, w których nie jest realizowany obowiązek nauki, (a więc szkoły dla dorosłych), przysługują na każdego ucznia w wysokości nie niższej niż 50% ustalonych w budżecie odpowiednio danej gminy lub powiatu wydatków bieżących ponoszonych w szkołach publicznych tego samego typu i rodzaju w przeliczeniu na jednego ucznia, pod warunkiem że osoba prowadząca niepubliczną szkołę poda organowi właściwemu do udzielania dotacji planowaną liczbę uczniów nie później niż do dnia 30 września roku poprzedzającego rok udzielania dotacji. W przypadku braku na terenie gminy lub powiatu szkoły publicznej danego typu i rodzaju, podstawą do ustalenia wysokości dotacji są wydatki bieżące ponoszone przez najbliższą gminę lub powiat na prowadzenie szkoły publicznej danego typu lub rodzaju. Ponadto, w przypadku, gdy szkoła niepubliczna nie posiada uprawnień szkoły publicznej może (ale nie musi) otrzymywać dotację z budżetu powiatu – art. 90 ust. 3b ustawy o systemie oświaty .
W sytuacji opisanej przez autora pytania nie ma uregulowanych prawnie zasad, pozwalających rozliczenie wydatków poszczególnych szkół wchodzących w skład zespołu. Z informacji Ministra Edukacji Narodowej dla jednostek samorządu terytorialnego, o założeniach przyjętych do skalkulowania wysokości subwencji oświatowej wynika, że "połączenie szkoły w zespół ma na celu głównie ograniczenie wydatków administracyjnych związanych z kierowaniem szkołami. Wydatki wspólne zespołów szkół lub placówek powinny być na etapie planowania jak i w toku realizacji planu rozliczane – udziałem procentowym w podziale na poszczególne typy szkół lub placówek wchodzących w skład zespołów – we właściwych rozdziałach klasyfikacji budżetowej. Określenie udziału procentowego do rozliczania kosztów wspólnych zespołów jest sprawą umowną i w tym zakresie decyzję powinien podjąć dyrektor każdego zespołu. Udział procentowy może być ustalany:
- przy rozliczaniu kosztów wynagrodzeń dyrektora, wicedyrektora i pracowników administracyjnych i obsługi zespołu – np. w odniesieniu do liczby uczniów/wychowanków w poszczególnych szkołach lub placówkach lub do ilości oddziałów,
- przy rozliczaniu kosztów ogrzewania, oświetlenia – np. w odniesieniu do ilości, powierzchni lub kubatury zajmowanych pomieszczeń przez poszczególne szkoły lub placówki wchodzące w skład zespołu." (źródło: strona internetowa MEN). Uważam więc, że jeżeli taki podział został dokonany w zespole szkół, wówczas wydatki poniesione w szkole wchodzącej w skład tego zespołu mogą stanowić punkt odniesienia dla ustalenia wysokości należnej dotacji. W praktyce bowiem rzadko zdarza się, że technikum uzupełniające dla dorosłych funkcjonuje jako szkoła samodzielna. Ma to zapewne miejsce w większych aglomeracjach.
Warto dodać, że pod pojęciem "najbliższa gmina lub powiat" należy rozumieć nie tylko geograficznie najbliżej położoną j.s.t. Z wyjaśnień przedstawianych przez MEN, dorobku doktryny oraz stanowiska sądów orzekających w podobnych przypadkach, za najbliższą j.s.t. można również uznać taką j.s.t., która nie sąsiaduje bezpośrednio z j.s.t. zobowiązaną do udzielenia dotacji. Zgodnie z wyrokiem Naczelnego Sądu Administracyjnego z dnia 15 lutego 2006 r. (wyrok NSA z dnia 15 lutego 2006 r. II GSK 375/05, lex nr 193330) "z braku zdefiniowania pojęcia najbliższej gminy i jego wieloznaczności nabiera ono cech znanego w orzecznictwie pojęcia niedookreślonego, które na potrzeby każdej sprawy indywidualnej wymaga konkretyzacji. Przykładowo za najbliższą gminę można uznać przylegającą do takiej jednostki podziału administracyjnego gminę o najdłuższej z nią granicy, gminę z najbliżej położoną siedzibą jej organów, gminę o podobnej charakterystyce demograficznej czy gospodarczej, albo gminę najbliżej położoną w granicach powiatu jako struktury samorządowej." W tym kontekście może warto rozważyć przyjęcie za podstawę obliczenia dotacji, wydatków ponoszonych w przedstawionym typie szkoły w innej j.s.t.
Przydatne materiały:
Ustawa z dnia 7 września 1991 r. o systemie oświaty (Dz. U. z 2004 r. Nr 256, poz. 2572 ze zm.)
Szkoła funkcjonująca w ramach zespołu szkół jako szkoła tego samego rodzaju, co szkoła dotowana
Czy wybór szkoły funkcjonującej w ramach zespołu szkół spełnia kryterium obliczania dotacji na podstawie szkoły tego samego rodzaju, co szkoła dotowana?