Ustalenie szacunkowej wartości przedmiotu zamówienia jest jedną z podstawowych czynności dokonywanych na etapie przygotowania zamówienia publicznego, która determinuje dalsze działania zamawiającego. Wskazać przy tym trzeba, że ustawodawca nie uregulował przedmiotowej czynności w wyczerpujący sposób.

Obliczenie kosztu realizacji zamówienia jest podstawą do zaplanowania jego budżetu >>>

Ustawa z dnia 29 stycznia 2004 r. - Prawo zamówień publicznych (Dz. U. z 2013 r. poz. 907) dalej p.z.p. określa jedynie pojęcie wartości szacunkowej, sposób, w jaki należy dokonać oszacowania w zależności od typu dostaw lub usług oraz kiedy należy dokonać oszacowania.

Brak jest natomiast regulacji co do formy przedmiotowej czynności. Przyjąć jednak należy, iż na potrzeby ewentualnych kontroli prawidłowości udzielania zamówień publicznych czynność szacowania wartości zamówienia należy udokumentować na piśmie.

Dowiedz się więcej z książki
Prawo zamówień publicznych. Komentarz
  • rzetelna i aktualna wiedza
  • darmowa wysyłka od 50 zł

 

W praktyce najczęściej sporządzana jest notatka służbowa z szacowania wartości zamówienia, w której wskazuje się m.in. kiedy i kto sporządził szacunek oraz na jakiej podstawie. Do notatki dołącza się oferty handlowe, tj. foldery, wydruki ze stron internetowych, pisemne oferty, itp.