Odpowiedź


Organ jednostki samorządu terytorialnego udzielający dotacji dla szkoły niepublicznej o uprawnieniach szkoły publicznej powinien wziąć pod uwagę rzeczywistą liczbę uczniów. Planowana liczba uczniów służy jedynie nabyciu prawa do dotacji przez szkołę niepubliczną oraz do zaplanowania środków w budżecie j.s.t.

Uzasadnienie

Zgodnie z zapisem art. 90 ust. 2a ustawy o systemie oświaty , dotacje dla szkół niepublicznych o uprawnieniach szkół publicznych, w których realizowany jest obowiązek szkolny lub obowiązek nauki, przysługują na każdego ucznia w wysokości nie niższej niż kwota przewidziana na jednego ucznia danego typu i rodzaju szkoły w części oświatowej subwencji ogólnej otrzymywanej przez jednostkę samorządu terytorialnego, pod warunkiem, że osoba prowadząca szkołę poda organowi właściwemu do udzielenia dotacji planowaną liczbę uczniów nie później niż do 30 września roku poprzedzającego rok udzielenia dotacji. Analogiczne zapisy dotyczą szkół w których nie jest realizowany obowiązek szkolny lub obowiązek nauki (art. 90 ust. 3 ustawy o systemie oświaty ). Jednostki samorządu terytorialnego otrzymują środki na sfinansowanie dotacji należnej szkołom niepublicznym w części oświatowej subwencji ogólnej, zgodnie z zapisami rozporządzenia Ministra Edukacji Narodowej z dnia 22 grudnia 2009 r. w sprawie sposobu podziału części oświatowej subwencji ogólnej dla jednostek samorządu terytorialnego (Dz. U. Nr 222, poz. 1756). W praktyce często występują rozbieżności pomiędzy liczbą uczniów podaną przez organ prowadzący, a liczbą uczniów faktycznie uczęszczających do szkoły (zarówno wskutek zwiększenia jak też zmniejszenia się tej liczby).

Sprawą tą zajmował się Naczelny Sąd Administracyjny w Warszawie, który w wyroku z dnia 26 lipca 2006 r. (wyrok NSA z dnia 26 lipca 2006 r., II GSK 97/06, LEX nr 265689) stwierdził, że z przepisów określających kwestię przyznawania dotacji dla szkół niepublicznych wynika, że dotacje przysługują na każdego ucznia, a więc w wysokości odpowiadającej faktycznej, rzeczywistej liczbie uczniów w chwili przekazywania dotacji. Podawana przez organ prowadzący liczba uczniów ma na celu zaplanowanie w budżecie właściwej j.s.t. wysokości dotacji na kolejny rok budżetowy. Podawana, planowana liczba uczniów nie może natomiast służyć jako podstawa obliczenia dotacji należnej. W podobnym tonie wypowiedziała się Regionalna Izba Obrachunkowa w Poznaniu, która w uchwale z dnia 18 września 2007 r., 19/814/07, OwSS 2008, nr 4, poz. 107, stwierdziła że przepisy ustawy o systemie oświaty  wiążą w sposób jednoznaczny wysokość dotacji z rzeczywistą, a nie planowaną liczbą uczniów, a jedynym warunkiem uzyskania uprawnienia do otrzymania dotacji jest podanie organowi właściwemu do udzielania dotacji planowanej liczby uczniów w określonym terminie. Orzeczenia powołanych organów utrzymane zostały również stanowiskiem MEN, wg którego dotacja udzielona na podstawie art. 90 ustawy o systemie oświaty jest dotacja udzielaną na podstawie faktycznej liczby uczniów.

Biorąc pod uwagę literalne brzmienie zapisów art. 90 ustawy o systemie oświaty , jak również opierając się na prezentowanej linii orzeczniczej właściwych organów należy uznać, że dotacja nie przysługuje w miesiącach lipiec i sierpień na tych uczniów, którzy w czerwcu ukończyli szkołę.


Przydatne materiały:
Ustawa z dnia 7 września 1991 r. o systemie oświaty (Dz. U. z 2004 r. Nr 256, poz. 2572 ze zm.)