Zapis w ustawie z dnia 13 września 1996 r. o utrzymaniu czystości i porządku w gminach (tekst jedn.: Dz. U. z 2005 r. Nr 236, poz. 2008 z późn. zm.) - dalej u.u.c.p.g. stanowi, że właściciel nieruchomości składa do burmistrza deklarację o wysokości opłaty za gospodarowanie odpadami komunalnymi. Stanowi ona podstawę do wystawienia tytułu wykonawczego.

Z przepisów u.u.c.p.g. wynika również, że opłatę nalicza się za miesiąc, w którym nastąpiła zmiana w gospodarowaniu odpadami na danej nieruchomości. Przepisy u.u.c.p.g. wymieniają tylko 4 rodzaje decyzji administracyjnych, odwołując się do przepisów ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (tekst jedn.: Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) - dalej o.p. , jako ustawy regulującej tryb postępowania administracyjnego nie objęty zapisami ustawowymi.

Czy po otrzymaniu prawidłowo sporządzonej deklaracji, burmistrz wydaje decyzję administracyjną naliczającą opłatę (czyli ustala to samo co właściciel nieruchomości)?

Czy też nie wystawia decyzji, a właściciel nieruchomości uiszcza ją na podstawie np. informacji zawartej w deklaracji dotyczącej terminów płatności określonych uchwałą Rady Miejskiej?

Odpowiedź:

Jeśli właściciel nieruchomości w wymaganym terminie złoży deklaracje o wymaganej opłacie za gospodarowanie odpadami komunalnymi, to wójt (burmistrz, prezydent miasta) nie wydaje żadnej dodatkowej decyzji. To właściciel nieruchomości stosując się do uchwały określającej wysokość opłat za odbiór odpadów komunalnych ustala należna stawkę tej opłaty.@page_break@

Uzasadnienie:

Właściciel nieruchomości jest obowiązany złożyć do wójta, burmistrza lub prezydenta miasta deklarację o wysokości opłaty za gospodarowanie odpadami komunalnymi w terminie 14 dni od dnia zamieszkania na danej nieruchomości pierwszego mieszkańca lub powstania na danej nieruchomości odpadów komunalnych. Zgodnie z art. 6q u.u.c.p.g. , w sprawach dotyczących opłat za gospodarowanie odpadami komunalnymi stosuje się przepisy o.p., z tym że uprawnienia organów podatkowych przysługują wójtowi, burmistrzowi lub prezydentowi miasta. Przepisy tej ustawy stosuje się m.in. do podatków, opłat oraz niepodatkowych należności budżetu państwa oraz budżetów jednostek samorządu terytorialnego, do których ustalania lub określania uprawnione są organy podatkowe.

W art. 21 o.p. uregulowane są m.in. kwestie zobowiązań podatkowych. Zobowiązanie podatkowe powstaje z dniem: zaistnienia zdarzenia, z którym ustawa podatkowa wiąże powstanie takiego zobowiązania albo z dniem doręczenia decyzji organu podatkowego, ustalającej wysokość tego zobowiązania. Jeżeli przepisy prawa podatkowego nakładają na podatnika obowiązek złożenia deklaracji, a zobowiązanie podatkowe powstaje w sposób określony powyżej, podatek wykazany w deklaracji jest podatkiem do zapłaty. Oznacza to, że nie ma konieczności wydawania decyzji.
Wójt, burmistrz, prezydent miasta będzie musiał wydać decyzję w przypadku:

niezłożenia deklaracji o wysokości opłaty za gospodarowanie odpadami komunalnymi albo uzasadnionych wątpliwości co do danych zawartych w deklaracji (art. 6o u.u.c.p.g. ),

stwierdzenia, że właściciel nieruchomości nie uiścił opłaty za gospodarowanie odpadami komunalnymi albo uiścił ją w wysokości niższej od należnej.

W pierwszym wymienionym powyżej przypadku organ podatkowy (wójt, burmistrz, prezydent miasta) określa, w drodze decyzji, wysokość opłaty za gospodarowanie odpadami komunalnymi, biorąc pod uwagę uzasadnione szacunki, w tym średnią ilość odpadów komunalnych powstających na nieruchomościach o podobnym charakterze. W drugim wysokość zaległości z tytułu opłaty za gospodarowanie odpadami komunalnymi.

Przydatne materiały:
Ustawa z dnia 13 września 1996 r. o utrzymaniu czystości i porządku w gminach (Dz. U. z 2005 r. Nr 236, poz. 2008 ze zm.)
Ustawa z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.)