Jeżeli nie, kto jest organem właściwym?

Odpowiedź

Starosta jako organ architektoniczno - budowlany I instancji nie jest upoważniony do udzielania wiążących odpowiedzi w zakresie stosowania przepisów Prawa budowlanego.

Uzasadnienie

Regulacje Prawa budowlanego nie przewidują obowiązku udzielania odpowiedzi w zakresie stosowania przepisów prawa przez organy administracji architektoniczno – budowlanej pierwszej instancji. Należy jednak mieć na uwadze regulację art. 9 Kodeksu postępowania administracyjnego – w myśl którego - organy administracji publicznej są obowiązane do należytego i wyczerpującego informowania stron o okolicznościach faktycznych i prawnych, które mogą mieć wpływ na ustalenie ich praw i obowiązków będących przedmiotem postępowania administracyjnego.

Organy czuwają nad tym, aby strony i inne osoby uczestniczące w postępowaniu nie poniosły szkody z powodu nieznajomości prawa, i w tym celu udzielają im niezbędnych wyjaśnień i wskazówek. Oznacza to, że w pewnych sytuacjach każdy organ, do którego wpłynęło żądanie powinien udzielić stronie odpowiedzi w kwestii, która dotyczyć może również istotnych okoliczności prawnych dotyczących jej sytuacji prawnej. Nie jest to jednak wiążąca wykładnia przepisów prawa, tej bowiem organy dokonują konkretyzując stosunek administracyjny w drodze aktu administracyjnego (decyzji, postanowienia). Przepisy Prawa budowlanego nie przewidują natomiast instytucji na podobieństwo rozwiązania, o którym mowa w rozdziale 1a ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (tekst jedn.: Dz. U. z 2012 r. poz. 749) - Interpretacje przepisów prawa podatkowego. Jednocześnie należy zauważyć, że stronie internetowej Głównego Urzędu Nadzoru Budowlanego znajduje się dział (Interpretacja prawne), z którego można czerpać wiedzę w kwestiach prawnych, będących przedmiotem właściwości organów nadzoru budowlanego oraz organów administracji architektoniczno – budowlanej. Podkreślenia wymaga również, że to orzecznictwo Sądów Administracyjnych kontrolujących legalność działania administracji w większym stopniu kreuje linię orzeczniczą organów, w tym wykładnię przepisów prawa. Publikowane w celach dydaktycznych orzeczenia Sądów również źródło interpretacji przepisów prawa w sprawach administracyjnych.