Pytanie:
Czy starosta powinien prowadzić rejestr decyzji rekultywacyjnych?

Odpowiedź:
Tak, starosta powinien prowadzić rejestr decyzji w sprawie rekultywacji terenów zdewastowanych i zdegradowanych wydanych na podstawie ustawy z dnia 3 lutego 1995 r. o ochronie gruntów rolnych i leśnych - dalej u.o.g.r.l., podobnie jak powinien prowadzić rejestr wpływających wniosków z zakresu rekultywacji i ochrony gruntów.

Gromadzenie tego rodzaju danych umożliwia prowadzenie sprawozdawczości, o której mowa w art. 33 u.o.g.r.l., a ponadto dane dotyczące wydanych decyzji rekultywacyjnych należą do katalogu informacji o środowisku i jego ochronie, o których mowa w ustawie z dnia 3 października 2008 r. o udostępnianiu informacji o środowisku i jego ochronie, udziale społeczeństwa w ochronie środowiska oraz o ocenach oddziaływania na środowisko, które są udostępniane na wniosek każdemu zainteresowanemu. Akt u.o.g.r.l. nie przewiduje procedur o zasadach udostępniania danych zawartych w ww. rejestrze.

Starosta prowadził na podstawie uchylonego ustawą z dnia 13 kwietnia 2007 r. o zapobieganiu szkodom w środowisku i ich naprawie – dalej u.z.s.ś.n. art. 110 p.o.ś. aktualizowany corocznie rejestr zawierający informacje o terenach, na których stwierdzono przekroczenie standardów jakości gleby lub ziemi, z wyszczególnieniem obszarów, na których obowiązek rekultywacji obciąża starostę.

Artykuł 110 p.o.ś. został jednakże zachowany czasowo w mocy przez art. 35 u.z.s.ś.n. dla szkód, które wystąpiły przed dniem 30 kwietnia 2007 r., z tym że organem prowadzącym rejestr jest RDOŚ. Obecnie rejestr zanieczyszczeń historycznych prowadzić będzie GDOŚ (art. 101c ust. 1 p.o.ś.), w zakresie kompetencji RDOŚ będzie jego aktualizacja i uzupełnienie (art. 101c ust. 5 p.o.ś.), zaś obowiązkiem starosty będzie identyfikacja potencjalnych historycznych zanieczyszczeń powierzchni ziemi.

Rozwiązania art. 101c i art. 101d p.o.ś. dotyczą gromadzenia informacji na temat terenów, na których występuje historyczne zanieczyszczenie powierzchni ziemi, dokonywane w celu sporządzenia ich wykazu i aktualizacji tego wykazu, przy czym organem kompetentnym do sporządzenia wykazu jest GDOŚ (art. 101c ust. 1 p.o.ś.), natomiast zakresie kompetencji RDOŚ jest aktualizacja i uzupełnianie tego rejestru (art. 101c ust. 5 p.o.ś.).

GDOŚ będzie jedynie posiadał uprawnienia do modyfikacji danych w rejestrze, gdy stwierdzi błędy (art. 101c ust. 8 p.o.ś.). Natomiast starosta dokonuje identyfikacji potencjalnych historycznych zanieczyszczeń powierzchni ziemi (art. 101d p.o.ś.). 

Prawo Ochrony Środowiska
Artykuł pochodzi z programu Prawo Ochrony Środowiska
Już dziś wypróbuj funkcjonalności programu. Analizy, komentarze, akty prawne z interpretacjami