Pytanie:
Czy pracownika zatrudnionego na stanowisku strażnika miejskiego (Straż Miejska jest odrębną jednostką organizacyjną) można przenieść na podstawie art. 22 ustawy o pracownikach samorządowych, na stanowisko urzędnicze w urzędzie (stanowisko ds. zarządzania kryzysowego)?
 

Odpowiedź:

Tak, gdyż stanowiska w straży miejskiej zaliczane są do grupy urzędniczych stanowisk w samorządzie

Uzasadnienie:
Zgodnie z art. 8a ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. o strażach gminnych, straż gminna lub miejska obejmuje następujące stanowiska służbowe:

  1. aplikanta,
  2. młodszego strażnika,
  3. strażnika,
  4. starszego strażnika,
  5. młodszego specjalisty,
  6. specjalisty,
  7. starszego specjalisty,
  8. młodszego inspektora,
  9. inspektora,
  10. starszego inspektora,
  11. zastępcy kierownika,
  12. kierownika,
  13. zastępcy naczelnika,
  14. naczelnika,
  15. zastępcy komendanta,
  16. komendanta.

Wszystkie powyższe stanowiska w straży gminnej są zaliczane do stanowisk urzędniczych, zgodnie z częścią G tabeli IV załącznika nr 3 rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 18 marca 2009 r. w sprawie wynagradzania pracowników samorządowych. To oznacza, że stanowiska strażników miejskich są stanowiskami urzędniczymi. Wobec tego możliwe jest stosowanie do tych pracowników przepisów o urzędnikach samorządowych. Tym samym możliwe jest przeniesienie służbowe strażnika miejskiego na inne stanowisko w jednostce miasta na podstawie art. 22 ustawy z dnia 21 listopada 2008 r. o pracownikach samorządowych, pod warunkiem jednak zgody pracownika, porozumienia pracodawców i posiadania przez przenoszonego strażnika kwalifikacji pozwalających na zatrudnienie na nowym stanowisku.