Pytanie:
Czy pracownika zatrudnionego na stanowisku strażnika miejskiego (Straż Miejska jest odrębną jednostką organizacyjną) można przenieść na podstawie art. 22 ustawy o pracownikach samorządowych, na stanowisko urzędnicze w urzędzie (stanowisko ds. zarządzania kryzysowego)?
Odpowiedź:
Tak, gdyż stanowiska w straży miejskiej zaliczane są do grupy urzędniczych stanowisk w samorządzie
Uzasadnienie:
Zgodnie z art. 8a ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. o strażach gminnych, straż gminna lub miejska obejmuje następujące stanowiska służbowe:
- aplikanta,
- młodszego strażnika,
- strażnika,
- starszego strażnika,
- młodszego specjalisty,
- specjalisty,
- starszego specjalisty,
- młodszego inspektora,
- inspektora,
- starszego inspektora,
- zastępcy kierownika,
- kierownika,
- zastępcy naczelnika,
- naczelnika,
- zastępcy komendanta,
- komendanta.
Wszystkie powyższe stanowiska w straży gminnej są zaliczane do stanowisk urzędniczych, zgodnie z częścią G tabeli IV załącznika nr 3 rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 18 marca 2009 r. w sprawie wynagradzania pracowników samorządowych. To oznacza, że stanowiska strażników miejskich są stanowiskami urzędniczymi. Wobec tego możliwe jest stosowanie do tych pracowników przepisów o urzędnikach samorządowych. Tym samym możliwe jest przeniesienie służbowe strażnika miejskiego na inne stanowisko w jednostce miasta na podstawie art. 22 ustawy z dnia 21 listopada 2008 r. o pracownikach samorządowych, pod warunkiem jednak zgody pracownika, porozumienia pracodawców i posiadania przez przenoszonego strażnika kwalifikacji pozwalających na zatrudnienie na nowym stanowisku.