Jakie szczegółowe informacje powinien przedstawić burmistrz radzie gminy spełniając art. 5a ust. 4 ustawy o systemie oświaty ?
Gmina jest organem prowadzącym szkoły podstawowe.
Odpowiedź
W informacji o stanie realizacji zadań oświatowych burmistrz przedstawia zasady funkcjonowania szkół i placówek w gminie oraz efekty ich działalności.
Uzasadnienie
Burmistrz jest zobowiązany przedstawić co rok radzie gminy informację o stanie realizacji zadań oświatowych w danej jednostce samorządu, w tym informację o wynikach sprawdzianów i egzaminów przeprowadzonych na zakończenie szkoły. Informację należy przedstawić do 31 października za poprzedni rok szkolny (art. 5a ust. 4 ustawy o systemie oświaty ).
Ma to, zgodnie z zamierzeniami Ministra Edukacji Narodowej, umożliwić zwiększenie wpływu społeczności lokalnej na gminną politykę edukacyjną, której założenia i efekty powinny być znane w środowisku lokalnym i wśród rodziców. Decentralizacja zadań oznacza przede wszystkim większą odpowiedzialność wójta za prowadzoną przez samorząd politykę edukacyjną.
W informacji o stanie realizacji zadań oświatowych w gminie powinny znaleźć się m.in. szczegółowe sprawozdanie na temat działań gminy dotyczących:
- priorytety polityki oświatowej gminy (wyrównywanie szans edukacyjnych, wychowanie przedszkolne, kształcenie integracyjne itp.),
- funkcjonowania szkół i placówek (zakładania i likwidowania publicznych szkół, łączenia szkół różnych typów lub placówek w zespoły, zakładanie i likwidowanie publicznych placówek doskonalenia nauczycieli, ustalanie planu sieci publicznych szkół),
- sprawowanie nadzoru nad działalnością szkół i placówek w zakresie spraw administracyjnych, bezpieczeństwa i higieny pracy uczniów i pracowników,
- przeprowadzonych konkursów na kandydatów na stanowisko dyrektora szkoły lub placówki oraz przedłużenia powierzenia stanowiska dyrektora szkoły lub placówki,
- dokonanych ocenach pracy dyrektorów szkół i placówek oświatowych,
- przeprowadzonych postępowań egzaminacyjnych na stopień nauczyciela mianowanego,
- dokonanego naboru do szkół na dany rok szkolny z uwzględnieniem danych demograficznych gminy,
- przedstawienie danych z prowadzonej ewidencji szkół i placówek niepublicznych,
- przyznania nauczycielom nagród wójta oraz wniosków o nagrody starosty, kuratora oświaty, Ministra Edukacji Narodowej oraz odznaczeń państwowych i resortowych dla dyrektorów szkół i placówek oświatowych,
- zorganizowanych narad i konferencji z dyrektorami szkół i placówek oświatowych oraz uroczystości oświatowych,
- spełniania obowiązku szkolnego na ternie gminy,
- inwestycji w mieniu oświatowym i wyników kontroli mienia oświatowego,
- zasad finansowania zadań oświatowych (budżet szkół i placówek oświatowych),
- pozyskiwanie środków na programy edukacyjne (w tym projektów dofinansowywanych z funduszy europejskich),
- wyposażenia szkół i placówek w pomoce dydaktyczne i sprzęt niezbędny do pełnej realizacji programów nauczania, programów wychowawczych, przeprowadzania sprawdzianów i egzaminów oraz wykonywania innych zadań statutowych.
Przydatne materiały:
Ustawa z dnia 7 września 1991 r. o systemie oświaty (Dz. U. z 2004 r. Nr 256, poz. 2572 ze zm.)