Jakie działania może podjąć gmina w powyższej sprawie, aby były one skuteczne, oprócz sprawdzenia umów i rachunków?

Odpowiedź
odpowiedzi udzielono: 4 lutego 2010 r.
stan prawny dotychczas nie uległ zmianie

Spalanie odpadów poza instalacjami do tego celu przeznaczonymi, dla których prowadzący te instalacje posiada wymagane pozwolenia jest zabronione. Stąd nie wolno absolutnie ich spalać w paleniskach domowych osób fizycznych. Kontrole przestrzegania przepisów ochrony środowiska przez osoby fizyczne sprawuje właściwy wójt, burmistrz lub prezydent miasta. Może on poprzez upoważnionych przez siebie pracowników przeprowadzić kontrolę przestrzegania przepisów ochrony środowiska przez osobę fizyczną.

Kontrola taka nie polega jedynie na sprawdzeniu umów i rachunków. W trakcie kontroli organ upoważniony jest do wstępu na posesję osoby fizycznej "podejrzanej" o spalanie odpadów. Może w trakcie kontroli skorzystać z pomocy rzeczoznawców i niezbędnego sprzętu. Może sprawdzić, czy w palenisku spalane są w danym momencie (znajdują się w palenisku) lub były spalane (np. ślady niedopalonych odpadów w popiele) odpady.

Może wykonując czynności kontrolne żądać pisemnych wyjaśnień i przesłuchiwać osoby w zakresie niezbędnym do ustalenia stanu faktycznego. Jest również uprawniony do przeprowadzenia badań i innych niezbędnych czynności, które mogą potwierdzić lub wykluczyć spalanie odpadów.

Uprawnienia ww. organów ochrony środowiska reguluje art. 379 ustawy z dnia 27 kwietnia 2001 r. Prawo ochrony środowiska (Dz. U. z 2008 r. Nr 25, poz. 150 z późn. zm.). Stanowi on, że:
1. Marszałek województwa, starosta oraz wójt, burmistrz lub prezydent miasta sprawują kontrolę przestrzegania i stosowania przepisów o ochronie środowiska w zakresie objętym właściwością tych organów.
2. Organy, o których mowa w ust. 1, mogą upoważnić do wykonywania funkcji kontrolnych pracowników podległych im urzędów marszałkowskich, powiatowych, miejskich lub gminnych lub funkcjonariuszy straży gminnych.
3. Kontrolujący, wykonując kontrolę, jest uprawniony do:
1) wstępu wraz z rzeczoznawcami i niezbędnym sprzętem przez całą dobę na teren nieruchomości, obiektu lub ich części, na których prowadzona jest działalność gospodarcza, a w godzinach od 6 do 22 - na pozostały teren;
2) przeprowadzania badań lub wykonywania innych niezbędnych czynności kontrolnych;
3) żądania pisemnych lub ustnych informacji oraz wzywania i przesłuchiwania osób w zakresie niezbędnym do ustalenia stanu faktycznego;
4) żądania okazania dokumentów i udostępnienia wszelkich danych mających związek z problematyką kontroli.
4. Wójt, burmistrz lub prezydent miasta, starosta, marszałek województwa lub osoby przez nich upoważnione są uprawnieni do występowania w charakterze oskarżyciela publicznego w sprawach o wykroczenia przeciw przepisom o ochronie środowiska.
5. Wójt, burmistrz lub prezydent miasta, starosta lub marszałek województwa występują do wojewódzkiego inspektora ochrony środowiska o podjęcie odpowiednich działań będących w jego kompetencji, jeżeli w wyniku kontroli organy te stwierdzą naruszenie przez kontrolowany podmiot przepisów o ochronie środowiska lub występuje uzasadnione podejrzenie, że takie naruszenie mogło nastąpić, przekazując dokumentację sprawy.
6. Kierownik kontrolowanego podmiotu oraz kontrolowana osoba fizyczna obowiązani są umożliwić przeprowadzanie kontroli, a w szczególności dokonanie czynności, o których mowa w ust. 3.