Do przetargu stanęło dwu oferentów. „Oferta spółki Solaris Bus&Coach okazała się tańsza, a także pod innymi względami korzystniejsza od oferty konsorcjum firm Ursus i Bogdan Motors z Łucka na Ukrainie” – powiedziała we wtorek Justyna Góźdź z ZTM w Lublinie.
Pierwsza partia sześciu nowych trolejbusów ma być dostarczona do Lublina do końca kwietnia przyszłego roku, zaś kolejne sześć – we wrześniu przyszłego roku.
Będą to niskopodłogowe, przegubowe pojazdy marki Trollino 18M, o długości 18 metrów. Wyposażone zostaną w akumulatory, które umożliwią im przejechanie trasy do 5 km, bez zasilania z trakcji trolejbusowej. Takie rozwiązanie pozwala m.in. na kontynuacje jazdy np. w przypadku przerwy w dostawie prądu, przejazd ulicą bez trakcji trolejbusowej czy czasowe odłączenia trolejbusu od trakcji podczas omijania wypadku drogowego.
Przestrzeń pasażerska będzie klimatyzowana, w każdym trolejbusie umieszczony zostanie automat biletowy i elektroniczne wyświetlacze do informowania o trasie przejazdu. Siedzenie obite będzie tapicerką z miejskim logo i hasłami „Lublin – miasto inspiracji”.
Zawarcie umowy na dostawę trolejbusów ma nastąpić we wrześniu tego roku, po standardowej kontroli przetargu przez Urząd Zamówień Publicznych.
Przetarg był elementem realizowanego od 2010 r. unijnego projektu „Zintegrowany system miejskiego transportu publicznego w Lublinie”, który zakłada zakup 70 nowych trolejbusów, budowę 25 km nowych linii trolejbusowych oraz zajezdni dla tych pojazdów. Podpisane są już umowy zakupu 58 mniejszych, 12-metrowych trolejbusów. 20 dostarczy spółka Bus&Coach, a 38 – konsorcjum Ursusa z Bogdan Motors.
Cały projekt modernizacji transportu miejskiego – obejmujący też m.in. zakup 100 nowych autobusów, przebudowę niektórych ulic i skrzyżowań oraz utworzenie systemu zarządzania transportem publicznym – ma być zakończony w 2015 r. Będzie kosztował ponad 520 mln zł, a dofinansowanie z Programu Operacyjnego Rozwój Polski Wschodniej wynieść ma przeszło 310 mln zł.