Odpowiedź
Każdy pracownik samorządowy zatrudniony na stanowisku urzędniczym powinien złożyć ślubowanie. Dotyczy to także pracownika-urzędnika, którego umowa o pracę uległa rozwiązaniu, a następnie został on ponownie zatrudniony, po pewnym czasie, na stanowisku urzędniczym, na mocy nowej umowy o pracę.
Zgodnie z art. 18 ust. 1 ustawy o pracownikach samorządowych przed przystąpieniem do wykonywania obowiązków służbowych pracownik samorządowy zatrudniony na stanowisku urzędniczym, w tym kierowniczym stanowisku urzędniczym, składa w obecności kierownika jednostki lub sekretarza ślubowanie o treści wskazanej w tym artykule. Biorąc pod uwagę brzmienie tego artykułu należy uznać, że każdy pracownik samorządowy winien złożyć ślubowanie przed rozpoczęciem pracy - tj. przed rozpoczęciem wykonywania zatrudnienia. Dotyczy to także pracowników zatrudnionych na zastępstwo. Istotą ślubowania jest symboliczne przyjęcie obowiązków urzędnika w służbie publicznej. Uznać więc należy, że akt ten powinien być złożony tylko raz - przy rozpoczęciu pracy po zawarciu umowy o pracę, powołaniu lub wyborze. Nie ma więc potrzeby składania ślubowania po przerwie w zatrudnieniu spowodowanej np. chorobą lub inną usprawiedliwioną nieobecnością.
W przypadku natomiast przerwy polegającej na zakończeniu zatrudnienia (zakończenie umowy o pracę) i podjęciu pracy w tej samej jednostce samorządowej, ale na podstawie nowej umowy o pracę (po przeprowadzonym naborze i zatrudnieniu tej samej osoby na podobne lub inne stanowisko) uznać należy, że pracownik taki, ponownie zatrudniony w wyniku naboru powinien ponownie złożyć ślubowanie.
Przydatne materiały:
Ustawa z dnia 21 listopada 2008 r. o pracownikach samorządowych (Dz. U. Nr 223, poz. 1458)