Skarżący wniósł skargę na uchwałę rady miejskiej w oparciu o art. 191 ust. 1 ustawy z 16 listopada 1998r. Ordynacja wyborcza do rad gmin, powiatów i sejmików wojewódzkich (Dz. U. z 2010r. nr 176, poz. 1190 ze zm.). Od skargi uiścił wpis.
WSA przypomniał, iż zgodnie z art. 241 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi (t.j. Dz. U z 2012r. nr 270) zwolnienie od obowiązku uiszczenia kosztów sądowych w przepisie prawa lub w postanowieniu sądu administracyjnego bez określenia zakresu tego zwolnienia - oznacza całkowite zwolnienie z obowiązku wnoszenia zarówno opłat sądowych, jak i ponoszenia wydatków. W rozpatrywanej sprawie skarga została wniesiona w oparciu o art. 191 ust. 1 ustawy Ordynacja wyborcza. Zgodnie z art. 204 tej ustawy wszelkie pisma oraz postępowanie sądowe i administracyjne w sprawach wyborczych są wolne od opłat. Analogiczne unormowanie ustawodawca przyjął w obecnie obowiązującej ustawie z 5 stycznia 2011 r. Kodeks wyborczy (Dz. U z 2011r. nr 21, poz. 112 ze zm.) która zastąpiła Ordynację wyborczą do rad gmin powiatów i sejmików wojewódzkich – przewidując w art. 6, iż wszelkie pisma oraz postępowanie sądowe i administracyjne w sprawach wyborczych są wolne od opłat administracyjnych i kosztów sądowych.
WSA zwrócił uwagę, iż ani Ordynacja wyborcza, ani Kodeks wyborczy nie zawiera definicji "sprawy wyborczej". Zgodnie ze Słownikiem języka polskiego "wybory" oznaczają akcję mająca na celu powołanie odpowiednich kandydatów do określonych funkcji przez głosowanie. Wykładnia językowa art. 204 Ordynacji wyborczej nie daje odpowiedzi na pytanie o jaki związek sprawy z wyborami chodzi, by przesądzić o zwolnieniu od opłat (kosztów) podmiotu inicjującego np. postępowanie sądowe. Konieczne jest zatem zastosowanie reguł wykładni systemowej i celowościowej. WSA zważył, iż przepis art. 190 Ordynacji wyborczej umiejscowiony jest w Dziale IV tej ustawy, zatytułowanej "Wybory do organów stanowiących jednostek samorządu terytorialnego". Z kolei również przepis art. 384 Kodeksu wyborczego znajduje się w dziale VII tej ustawy, zatytułowanym: "Wybory do organów stanowiących jednostek samorządu terytorialnego". Już ta okoliczność wskazuje, iż wolą ustawodawcy było zakwalifikowanie sprawy związanej ze stwierdzeniem wygaśnięcia mandatu radnego jako ściśle związanej z wyborami a więc "sprawy wyborczej".
Postępowanie w sprawie stwierdzenia wygaśnięcia mandatu radnego może doprowadzić do wyeliminowania ze składu organów samorządu terytorialnego osób na których wyborcy w wyborach oddawali swój głos. Z punktu widzenia wyborców rozstrzygnięcia organów i sądów przesądzających o wygaszeniu mandatu radnego mają więc moc niweczącą skutki wyborów. Również w tym kontekście sprawy te należy określić jako "sprawy wyborcze". Należy również zauważyć, iż od wyniku postępowania związanego ze stwierdzeniem wygaśnięcia mandatu radnego zależy ewentualna konieczność przeprowadzenia wyborów uzupełniających. Także ta okoliczność powoduje, iż związek tego postępowania z wyborami nie jest abstrakcyjny, lecz ścisły. Wynik przedmiotowego postępowania decyduje więc o tym czy do wyborów uzupełniających dojdzie czy też nie.
Zatem w sprawach ze skarg na uchwały o wygaśnięciu mandatu radnego, wnoszonych na podstawie art. 191 ust. 1 Ordynacji wyborczej lub na podstawie art. 384 § 1 ustawy z 5 stycznia 2011r. Kodeksu wyborczego skarżący zwolnieni są od kosztów sądowych – uznał WSA.
Postanowienie WSA w Poznaniu z 7 marca 2013 r., sygn. akt II SA/Po 853/11