Rada Miasta w Międzyrzecu Podlaskim dodała do statutu miasta postanowienie normujące, że w szczególnie uzasadnionych przypadkach spowodowanych okolicznościami zewnętrznymi o charakterze nagłym przewodniczący rady może zwołać sesję, która odbędzie się z wykorzystaniem środków komunikacji elektronicznej umożliwiających porozumiewanie się na odległość. Uchwaliła też sposób, w jaki radny potwierdza swoją obecność na posiedzeniu sesji prowadzonej w ten sposób.
Wyjątkowy tryb obradowania podczas epidemii
Wojewoda Lubelski rozstrzygnięciem nadzorczym stwierdził nieważność tych zapisów. Uzasadniał, że wykraczają poza zakres kompetencji przysługujących radzie gminy i stanowią nieuprawnioną ingerencję w materię regulowaną ustawowo.
Czytaj w LEX: Wpływ epidemii koronawirusa na samorządy >
Organ nadzoru wskazał, że zgodnie z przepisami ustawy o samorządzie gminnym, rada gminy jako organ kolegialny może podejmować ważne prawnie rozstrzygnięcia, należące do jej właściwości, jedynie na sesji rady rozumianej jako wspólne posiedzenie radnych w miejscu i czasie określonym przez przewodniczącego rady.
Zobacz w LEX: Zadania starostów realizowane przez powiatowe urzędy pracy w ramach, tzw. tarczy antykryzysowej >
Wojewoda podniósł, że ustawa z 2 marca 2020 r. o szczególnych rozwiązaniach związanych z zapobieganiem, przeciwdziałaniem i zwalczaniem COVID-19, innych chorób zakaźnych oraz wywołanych nimi sytuacji kryzysowych wprowadziła (nowelizacją z 31 marca) m.in. tryb wyjątkowy podejmowania uchwał przez rady gminy w celu zapewnienia ich sprawnego funkcjonowania i właściwego trybu prac w okresie obowiązywania stanu zagrożenia epidemicznego albo stanu epidemii.
Nowa ustawa pozwala na zdalne sesje rad i korespondencyjne głosowanie w wyborach>>
Rada gminy nie może modyfikować postanowień ustawy
Zgodnie z art. 15zzx ust. 1 tej ustawy, w okresie obowiązywania stanu zagrożenia epidemicznego albo stanu epidemii organy stanowiące jednostek samorządu terytorialnego oraz działające kolegialnie organy: wykonawcze w jednostkach samorządu terytorialnego, w związkach jednostek samorządu terytorialnego, w związku metropolitalnym, w regionalnych izbach obrachunkowych oraz samorządowych kolegiach odwoławczych mogą zwoływać i odbywać obrady, sesje, posiedzenia, zgromadzenia lub inne formy działania właściwe dla tych organów, a także podejmować rozstrzygnięcia, w tym uchwały, z wykorzystaniem środków porozumiewania się na odległość lub korespondencyjnie (zdalny tryb obradowania).
Zdalny tryb obradowania dotyczy tylko okresu obowiązywania stanu zagrożenia epidemicznego albo stanu epidemii wprowadzonego w związku z zapobieganiem i zwalczaniem zakażenia wirusem COVID-19 i rozprzestrzeniania się choroby wywołanej tym wirusem.
Rada gminy nie jest upoważniona do regulowania powyższych kwestii ponownie w statucie gminy, modyfikowania postanowień ustawowych bądź rozszerzania wprowadzonej ustawowo możliwości zdalnego trybu obradowania rady gminy. Takie działanie rady może prowadzić do tego, że powtórzony przepis będzie interpretowany w kontekście uchwały, w której go zamieszczono, co może prowadzić do całkowitej lub częściowej zmiany intencji prawodawcy.
Zbyt duży luz interpretacyjny
Wojewoda wytknął też, że rada gminy posłużyła się też nieprecyzyjnymi sformułowaniami „w szczególnie uzasadnionych przypadkach”, „okoliczności zewnętrzne o charakterze nagłym”. Takie zapisy uchwały wprowadzają swobodne uznanie organu stosującego uchwałę w zakresie oceny zaistniałych okoliczności przy podejmowaniu decyzji o zastosowaniu zdalnego trybu obradowania przez organ stanowiący gminy. Posługiwanie się w treści uchwały niedookreślonymi zwrotami jest niedopuszczalne, gdyż przepis prawa miejscowego musi być sformułowany w sposób wyczerpujący, precyzyjny i czytelny, tak by wynikało z niego, kto, w jakich okolicznościach i jak powinien się zachować, żeby osiągnąć skutek wynikający z tego przepisu.
Rozstrzygnięcie nadzorcze nr PN-II.4131.159.2020 z 5 maja 2020 r.
-------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Linki w tekście artykułu mogą odsyłać bezpośrednio do odpowiednich dokumentów w programie LEX. Aby móc przeglądać te dokumenty, konieczne jest zalogowanie się do programu. Dostęp do treści dokumentów w programie LEX jest zależny od posiadanych licencji.