Podstawowym celem nowelizacji ustawy jest uregulowanie w sposób kompleksowy kwestii podwykonawstwa w zamówieniach publicznych odnośnie zapewnienia podwykonawcom terminowej zapłaty należnego im wynagrodzenia, zapewnienia wyboru wykonawców mających odpowiedni potencjał oraz ograniczenia ryzyka sporów przy realizacji zadań publicznych.
Zgodnie z uchwaloną nowelizacją, wykonawca odpowiada bezpośrednio przed zamawiającym za wypełnianie swych zobowiązań w stosunku do podwykonawców. Niewywiązywanie się z tych zobowiązań może dać podstawę do nałożenia na wykonawcę sankcji. Dodatkowo brak dowodów zapłaty należnego podwykonawcom wynagrodzenia spowoduje wstrzymanie wynagrodzenia należnego wykonawcy lub kolejnej zaliczki.
Przepisy uwzględniają jednak to, iż warunkiem zapewnienia płatności podwykonawcy jest utrzymywanie płynności finansowej samego wykonawcy. Ustawa wprowadza więc obowiązek bieżącego zaliczkowania realizacji umowy o roboty budowlane zawartej na okres dłuższy niż 12 miesięcy, przy czym, udzielanie kolejnych zaliczek przez zamawiającego wymaga przedstawienia dowodów zapłaty wymagalnego wynagrodzenia podwykonawcom realizującym część zamówienia, za które wcześniej została wypłacona zaliczka.
Nowe przepisy m.in. nakładają na wykonawcę obowiązek przedkładania zamawiającemu umów o podwykonawstwo. Zamawiający będzie mógł żądać wskazania nazw podwykonawców proponowanych przez wykonawcę, co ma ograniczyć ryzyko występowania zmów w postępowaniu.