Nabór na wolne stanowisko sekretarza ma być przeprowadzany nie później niż w ciągu 3 miesięcy od powstania wakatu. Ustawa przewiduje także, że członkowie zarządów dzielnic m.st. Warszawy będą zatrudniani na podstawie wyboru, a nie jak dotychczas w oparciu o umowę o pracę.
Nowelizacja określa także wymagania, jakie powinien spełniać pracownik samorządowy zatrudniony na podstawie umowy o pracę na stanowisku doradcy lub asystenta. Chodzi głównie o to, aby nie mogła nim zostać osoba skazana prawomocnym wyrokiem za umyślne przestępstwo ścigane z oskarżenia publicznego lub umyślne przestępstwo skarbowe. Nowe przepisy umożliwiają też weryfikację niekaralności osób aplikujących bądź już zatrudnionych na stanowiskach pomocniczych i obsługi. Doprecyzowano także instytucję „awansu wewnętrznego”. Będzie on możliwy jedynie w ramach danej grupy stanowisk. Sejm uchwalił ustawę 14 grudnia 2012 r.
Senat rozpatrzył ją na posiedzeniu 9 stycznia br. i zaproponował 5 poprawek, z których jedna zyskała pozytywną rekomendację sejmowej Komisji Samorządu Terytorialnego i Polityki Regionalnej. Popierana przez komisję poprawka ma na celu uchylenie zakazu łączenia funkcji burmistrza dzielnicy, zastępcy burmistrza dzielnicy i członka zarządu dzielnicy z pełnieniem niektórych stanowisk, m.in. z zatrudnieniem w administracji rządowej lub wykonywaniem mandatu posła i senatora.
Sejm zajmie się nowelizacją ustawy o pracownikach samorządowych
W trakcie rozpoczętego dzisiaj 39. posiedzenia Sejm rozpatrzy stanowisko Senatu do nowelizacji ustawy o pracownikach samorządowych oraz niektórych innych ustaw. Wprowadza ona zakaz obsadzania stanowiska sekretarza gminy, powiatu i województwa w drodze powierzenia obowiązków (p.o.).