Pobierz Wzór uchwały w sprawie ogłoszenia tekstu jednolitego statutu gminy
Procedura przygotowania i ogłoszenia tekstu jednolitego uchwały rady j.s.t.
Dotychczas, praktyka wydawania obwieszczeń w sprawie ogłaszania tekstów jednolitych uchwał rad j.s.t. była dobrowolna ale bardzo mało popularna. Okoliczności, dla których organy j.s.t. decydowały się na tę procedurę z reguły wynikały z konieczności/potrzeby uniknięcia reaktywowania przy okazji ujednolicania uchwały sporu politycznego bądź merytorycznego. Do uchwały ogłaszanej w formie tekstu jednolitego nie ma możliwości prawnej zgłaszania propozycji zmian. Inną przyczyną wydawania tekstów jednolitych (jeżeli zaistniała taka potrzeba) było unikanie ponownego poddania obowiązujących już przepisów, ocenie w trybie nadzoru prawnego z powodu niespójności i niejednolitości orzecznictwa, nawet tych samych organów nadzorczych. Fakt ponownego uchwalenia funkcjonującego w obrocie prawnym przepisu nie daje gwarancji, że nie spotka się on z dezaprobatą organu nadzoru, nawet jeśli wcześniej organ nie zgłaszał do niego zastrzeżeń.
W przypadku gdy nie występowały wskazane wyżej „bodźce” przyczyną sporadycznego korzystania z techniki oficjalnego ujednolicania aktów normatywnych wydawanych przez organy j.s.t. była ich minimalna przydatność. Akty prawa miejscowego mają najczęściej niewielką zawartość, a ich procedura uchwalania nie jest aż tak długotrwała jak w przypadku procedury legislacyjnej ustaw sejmowych czy przepisów wykonawczych, wymagających m.in. uzgodnień międzyresortowych. Radzie gminy łatwiej jest uchwalić nową uchwałę uchylając poprzednią wraz ze wszystkimi kolejno uchwalonymi zmianami niż prawidłowo przygotować tekst jednolity. Ponadto łatwo jest sporządzić we własnym zakresie i na swoje potrzeby tekst tzw. ujednolicony (nieoficjalny tekst jednolity). Nawet jeżeli zachodzi konieczność korzystania z aktów prawnych wielokrotnie zmienianych, to przy ich niedużej zawartości nie stanowi to tak wielkiego utrudnienia, jak w przypadku np. ustaw.
Generalnie, o tym, że rady j.s.t. zdecydowanie częściej uchwalają nową uchwałę rozstrzyga obowiązek stosowania przy przygotowywaniu obwieszczenia w sprawie ogłoszenia tekstu jednolitego uchwały bardzo sformalizowanej i skomplikowanej, przewidzianej w rozporządzeniu Prezesa Rady Ministrów z dnia 20 czerwca 2002 r. w sprawie „Zasad techniki prawodawczej” (Dz. U. Nr 100, poz. 908) [ZTP] procedury. Zgodnie § 110, przepisy działu III ZTP pn. Tekst jednolity, stosuje się odpowiednio do tekstów jednolitych aktów normatywnych innych niż ustawa. @page_break@
Zasady przygotowania i ogłoszenia tekstu jednolitego wg ZTP:
1. Ogłoszenia tekstu jednolitego uchwały dokonuje organ j.s.t., który uchwałę podjął. Organ j.s.t. podejmuje w tej sprawie uchwałę, do której załącznikiem jest obwieszczenie w sprawie ogłoszenia tekstu jednolitego określonej uchwały.
2. Dzień podjęcia uchwały w sprawie ogłoszenia tekstu jednolitego jest dniem wydania obwieszczenia. Data ta będzie zawsze datą wcześniejszą od daty publikacji obwieszczenia w wojewódzkim dzienniku urzędowym. Jest to istotne, gdyż data publikacji jest datą, od której tekst jednolity zaczyna oficjalnie obowiązywać.
3. Podstawą prawną uchwały o ogłoszeniu tekstu jednolitego jest art. 16 ust. 3 ustawy o ogłaszaniu aktów normatywnych oraz przepis zawierający upoważnienie do podjęcia uchwały, której tekst jednolity jest ogłaszany. Np. w uchwale w sprawie ogłoszenia tekstu jednolitego statutu gminy będzie to art. 18 ust. 2 pkt 1 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (t.j. z 2001 r. Dz. U. Nr 142, poz. 1591 z późn. zm.) .
4. Organ j.s.t. uchwalając określoną uchwałę zmieniającą, może w niej wyznaczyć termin ogłoszenia tekstu jednolitego zmienianej uchwały nie dłuższy jednak niż 12 miesięcy od dnia wejścia w życie uchwały zmieniającej. Mimo że rozwiązanie takie na pierwszy rzut oka nie wydaje się zbyt racjonalne – rada sama sobie wyznacza termin - to jednak zapisanie takiego „komunikatu” może być istotne dla adresatów uchwały.
5. Tytuł obwieszczenia stanowiącego załącznik do uchwały w sprawie ogłoszenia tekstu jednolitego budujemy zgodnie z następującym schematem: „Obwieszczenie ... (nazwa organu wydającego obwieszczenie) z dnia ... w sprawie ogłoszenia jednolitego tekstu uchwały ... (część tytułu uchwały)”. W tytule obwieszczenia nie podajemy daty i numeru uchwały oraz (nie powtarzamy) nazwy organu, wydającego uchwałę, której tekst jednolity się ogłasza, ani oznaczenia dzienników urzędowych, w których została ona ogłoszona i jej zmiany oraz ewentualne wcześniejsze teksty jednolite tej uchwały i jej zmiany.
6. Tekst jednolity uchwały sporządza się według stanu prawnego obowiązującego w dniu podjęcia uchwały o ogłoszeniu tekstu jednolitego. Można w nim uwzględnić również zmiany uchwalone, które jeszcze nie weszły w życie z uwagi np. na vacatio legis lub późniejszy czas ogłoszenia w dzienniku urzędowym. Fakt ten należy odpowiednio oznaczyć w uchwale o ogłoszeniu.
7. W obwieszczeniu w sprawie ogłoszenia tekstu jednolitego wymieniamy wszystkie uchwały, które wprowadziły zmiany do pierwotnego tekstu wraz ze wskazaniem miejsca ich publikacji. Nawet w przypadku wyznaczenia terminu ogłoszenia tekstu jednolitego w uchwale przyjmuje się, zgodnie z § 99 ZTP, że tekst jednolity obejmuje również zmiany uchwalone w okresie od podjęcia uchwały wyznaczającej termin do czasu podjęcia uchwały w sprawie tekstu jednolitego.
8. W przypadku, gdy uchwały zmieniające zawierały przepisy, których nie zawiera tekst jednolity, zamieszcza się także treść tych przepisów.
9. Jeżeli na podstawie przepisu późniejszego można ustalić, w sposób niewątpliwy, że przepis wcześniejszy już nie obowiązuje – w obwieszczeniu w sprawie ogłoszenia tekstu jednolitego czyni się o tym wzmiankę w postaci odrębnej jednostki redakcyjnej, np. w brzmieniu: „§ X. Podany w załączniku do niniejszego obwieszczenia jednolity tekst uchwały nr ... z dnia ... w sprawie nie obejmuje przepisu § ... tej uchwały jako wygasłego”.@page_break@
10. Podstawowe zasady redagowania tekstu jednolitego:
1) w miejscu przepisu uchylonego wpisuje się oznaczenie uchylonej jednostki redakcyjnej oraz wyraz „skreślony”. Co prawda ZTP rozstrzygają, że prawidłowo powinno się używać wyrazu „uchylony”; biorąc jednak pod uwagę, że w tekstach jednolitych ustaw konsekwentnie używa się terminu „skreślony”, wydaje się, że jest to termin, który trafniej oddaje formę zmiany – przepis uchyla się poprzez jego skreślenie. W odnośniku podajemy tytuł uchwały uchylającej oraz oznaczenie dzienników urzędowych, w których została ogłoszona ta uchwała i jej zmiany, a także przepis uchylający i datę jego wejścia w życie;
2) formatując tekst jednolity należy zwracać uwagę, aby nie wprowadzać zmian numeracji i rodzajów jednostek systematyzacyjnych przyjętych w pierwotnym tekście uchwały. Uwzględnia się numeracje dodane przez uchwały zmieniające, nie wprowadzając ciągłości numeracji. Ujednolicenie i wprowadzenie ciągłości numeracji przepisów oznaczałoby, de facto, ich zmianę, co spowodowałoby olbrzymie zamieszanie przy posługiwaniu się przepisami prawa, gdyż powołując podstawę prawną, wskazujemy odpowiednie oznaczenia (numerację) jednostek redakcyjnych i nie cytujemy ich treści;
3) przy przepisach, których treść zmieniono i przepisach dodanych podaje się w odnośnikach do nich tytuł uchwały nowelizującej oraz oznaczenie dzienników urzędowych, w których została ogłoszona ta uchwała i jej zmiany, a także przepis nowelizujący i datę jego wejścia w życie;
4) w przypadku przepisów wielokrotnie zmienianych, w odnośnikach podaje się w kolejności chronologicznej wszystkie wprowadzone zmiany;
5) do tekstu jednolitego nie wprowadza się zmian, które nie zostały wyraźnie sformułowane w uchwałach zmieniających, chyba że zmiany te mają charakter wyłącznie formalny. W takim przypadku wprowadzone zmiany opisuje się za pomocą odnośników do właściwych przepisów, np. w przypadku uchwał rady gminy taką zmianą będzie zastąpienie wyrazów „zarząd gminy” wyrazem „wójt, burmistrz lub prezydent miasta”;
6) w odnośnikach do tekstu jednolitego omawia się również zmiany inne niż wymienione w pkt. 1–5, w tym także zmiany, które nastąpiły w uchwałach, do których odsyła uchwała, której tekst jednolity jest ogłaszany;
7) w przypadku ogłaszania kolejnego tekstu jednolitego tej samej uchwały, w odnośnikach omawia się tylko zmiany wprowadzone po ogłoszeniu ostatniego tekstu jednolitego.
Przestawione wyżej reguły przygotowania tekstu jednolitego z pewnością skutecznie zniechęcają do korzystania z tej techniki nawet w przypadku statutu gminy - uchwały, która pewnie najbardziej się do tego nadaje.
Procedura uchwalenia nowej uchwały jest zdecydowanie prostsza, dlatego lepszym rozwiązaniem wydaje się nawet wprowadzenie zakazu podejmowania uchwał zmieniających na rzecz obowiązku każdorazowego uchwalenia pełnego tekstu uchwały, tym bardziej, że uchwalenie każdej niewielkiej zmiany uchwały podlegającej publikacji w wojewódzkim dzienniku urzędowym i tak nie uchroni rady j.s.t. przed podjęciem ponownej uchwały w sprawie ogłoszenia jej tekstu jednolitego. Jednakże wprowadzenie takiego rozwiązania również mogłoby stwarzać kuriozalne sytuacje. Obok bardzo obszernej, zmienianej wielokrotnie w ciągu roku uchwały budżetowej, problemy mogłyby się pojawiać z obszernymi uchwałami w sprawie zagospodarowania przestrzennego. W obu przykładach ogłaszanie tekstu jednolitego jak i podejmowanie pełnego tekstu uchwały, przy konieczności wprowadzenia nawet niewielkiej korekty, będzie tak samo kłopotliwe.
Reakcją obronną, łagodzącą skutki nieracjonalnego stanu prawnego, będzie prawdopodobnie odpowiednio wczesne uchwalanie przez rady j.s.t. nowych uchwał, zastępujących te, które podlegałyby ogłoszeniu w formie tekstu jednolitego. Jednak nie zmienia to faktu, że ilość „przerabianego papieru” zdecydowanie wzrośnie. Aby temu zapobiec samorządy powinny niezwłocznie zgłosić postulat podjęcia inicjatywy legislacyjnej w kierunku zmiany art. 16 ustawy , np. polegającej na dodaniu do ust. 3, pkt. 4 o treści:
„4) aktów normatywnych wydawanych przez:
a) organ stanowiący gminy – wójt (burmistrz, prezydent miasta),
b) organy powiatu – starosta,
c) organy województwa – marszałek województwa.”
Pobierz Wzór uchwały w sprawie ogłoszenia tekstu jednolitego statutu gminy
Zobacz też:
Ogłoszenie tekstów jednolitych uchwał to obowiązek
Urzędy wojewódzkie błędnie publikują prawo miejscowe
Przydatne materiały:
Ustawa z dnia 4 marca 2011 r. o zmianie ustawy o ogłaszaniu aktów normatywnych i niektórych innych aktów prawnych oraz niektórych innych ustaw (Dz.U. Nr 117, poz. 676)
Ustawa z dnia 20 lipca 2000 r. o ogłaszaniu aktów normatywnych i niektórych innych aktów prawnych (t.j. Dz. U. z 2011 r. Nr 197, poz. 1172 z późn. zm.)
Ustawa z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (Dz. U. z 2001 r. Nr 142, poz. 1591 ze zm.)