W projektowanym rozporządzeniu przewidziano, iż jednostki samorządu terytorialnego - gminy, powiaty i województwa - będą składały właściwemu wojewodzie sprawozdania z wykonywania zadań ustawowych dwukrotnie:
- za okres od dnia 1 stycznia do dnia 30 czerwca – w terminie do dnia 30 lipca danego roku oraz
- za okres od dnia 1 lipca do dnia 31 grudnia – w terminie do dnia 30 stycznia roku następnego.
Sprawozdania składane przez gminy będą stosunkowo krótkie i obejmować będą informacje na temat:
- liczby rodzin wspierających i liczby rodzin naturalnych korzystających z ich wsparcia;
liczby asystentów rodziny, czasu pracy z rodziną, wydatków na wynagrodzenia asystentów rodziny, liczby rodzin z którymi pracują;
- liczby placówek wsparcia dziennego, liczby osób korzystających oraz wydatków.
W przypadku powiatów sprawozdanie będzie dużo bardziej obszerne i zawarte w nim będą dane na temat:
- liczby świadczeń i wydatków na świadczenia należne w związku z umieszczeniem dziecka w rodzinnej pieczy zastępczej;
- wynagrodzeń i świadczeń dla osób tworzących rodzinną pieczę zastępczą i wydatków poniesionych na ten cel;
- liczby świadczeń należnych i poniesionych wydatków w związku z umieszczeniem dziecka w instytucjonalnej pieczy zastępczej;
- liczby rodzin zastępczych i rodzinnych domów dziecka z uwzględnieniem liczby przyjętych dzieci;
- liczby placówek opiekuńczo-wychowawczych, liczby miejsc i liczby dzieci umieszczonych w pieczy zastępczej, z uwzględnieniem pełnionej przez pieczę zastępczą funkcji oraz informację o liczbie osób zatrudnionych w placówkach opiekuńczo-wychowawczych;
- okresu przebywania dziecka w pieczy zastępczej;
- liczby dzieci umieszczonych w pieczy zastępczej, z uwzględnieniem formy pieczy, wieku dziecka, przyczyn umieszczenia, a także informacje o dzieciach cudzoziemskich i małoletnich matkach;
- napływu i odpływu dzieci z pieczy zastępczej z uwzględnieniem form tej pieczy;
- organizacji pieczy zastępczej na poziomie powiatu, w tym liczby organizatorów rodzinnej pieczy zastępczej i koordynatorów rodzinnej pieczy zastępczej oraz poradnictwa specjalistycznego;
- liczby placówek wsparcia dziennego, liczby dzieci korzystających oraz wydatków;
- liczby szkoleń w zakresie pieczy zastępczej, liczby osób przeszkolonych i poniesionych wydatków.
Województwa będą musiały natomiast zdać sprawozdanie z:
- liczby świadczeń należnych w związku z umieszczeniem dziecka w regionalnych placówkach opiekuńczo-terapeutycznych i interwencyjnych ośrodkach preadopcyjnych oraz wydatków z tym związanych;
- instytucjonalnej pieczy zastępczej, liczby placówek, liczby miejsc, liczby dzieci korzystających oraz liczby osób zatrudnionych;
- liczby dzieci umieszczonych w placówkach opiekuńczo-wychowawczych z uwzględnieniem wieku, przyczyn umieszczenia dzieci, dzieci cudzoziemskich i liczby małoletnich matek;
- napływu i odpływu dzieci do instytucjonalnej pieczy zastępczej;
- okresu przebywania dziecka w pieczy zastępczej;
- działalności ośrodków adopcyjnych, poradnictwa, prowadzonych szkoleń, liczby przysposobień i konsultacji postadopcyjnych;
- wydatków i dochodów ośrodków adopcyjnych.
Jak przekonują autorzy projektu sprawozdania w znacznej mierze generowane będą przez systemy teleinformatyczne służące do obsługi świadczeń rodzinnych. Do przesyłu sprawozdań wykorzystywana będzie aplikacja statystyczna do przesyłu i gromadzenia danych z obszaru świadczeń rodzinnych. Koszty zamówienia i wprowadzenia aplikacji pokryje Ministerstwo.
Projektowane rozporządzenie powinno wejść w życie z dniem 1 stycznia 2012 r.
Źródło: mpips.gov.pl