Chociaż wymóg ten wynika z zapadłego jeszcze w latach 80. wyroku Europejskiego Trybunału Sprawiedliwości dotyczącego sprawy, do której doszło w związku z przetargiem na przebudowę stadionu piłkarskiego, ogłoszonym przez gminę Mediolan przed mistrzostwami świata w piłce nożnej w roku 1990 (sygn. 103/88), to, niestety, nadal istnieją poważne problemy z jego stosowaniem w praktyce.
Tego wciąż wzbudzającego kontrowersje, nie tylko zresztą w Polsce, zagadnienia, dotyczy opublikowana w programie LEX Prawo Europejskie glosa do omawianego wyroku, autorstwa dr. Macieja Taborowskiego . Autor analizuje w swoim komentarzu praktyczne problemy dotyczące stosowania zasady pierwszeństwa przez organy administracyjne, szczególne miejsce poświęcając temu, jaki wpływ może mieć obowiązek stosowania zasady prymatu prawa unijnego przez organy polskiej administracji. Zdaniem autora "w razie nieprawidłowej implementacji dyrektywy przez dany kraj UE, w tym Polskę, także organy samorządowe (np. gmina) zobowiązane są uwzględnić zasadę skutku bezpośredniego (tj. uprawnienie podmiotu indywidualnego do czerpania uprawnień wprost z dyrektywy), a ponadto powinny odmówić zastosowania prawa krajowego (in casu: przepisów prawa zamówień publicznych) w takim zakresie, w jakim są one nie do pogodzenia z dyrektywą.". W ocenie M. Taborowskiego, "powierzenie organom administracji obowiązku stosowania zasady pierwszeństwa prawa UE nad prawem krajowym rodzi jednak liczne problemy praktyczne, ponieważ organy te mają w świetle orzecznictwa TS mniejsze uprawnienia proceduralne, niż sądy krajowe.".
Pełna treść artykułu w serwisie LEX>>>