Nowelizacja umożliwi wyeliminowanie wątpliwości w zakresie możliwości współpracy finansowej między samorządami, a przykładowo Skarbem Państwa w zakresie finansowania inwestycji drogowych w przypadku, gdy JST jest zainteresowana jej współfinansowaniem.
Nowe brzmienie art. 19 ustawy o drogach publicznych (Dz.U. z 2016 r. poz. 1440) w sposób jednoznaczny przesądza o możliwości zawierania porozumień pomiędzy zarządcami dróg w celu realizacji inwestycji, którymi z różnych względów są zainteresowane JST, zlokalizowanych w pasach drogowych dróg innych kategorii niż ich własne i ich finansowania.
Z kolei zmiany wprowadzone w ustawie o finansowaniu infrastruktury transportu lądowego (Dz.U. z 2005 r., nr 267, poz. 2251) oraz ustawie o finansach publicznych (Dz.U. z 2016 r. poz. 1870) jednoznacznie precyzują możliwość przekazywania przez samorządy środków finansowych innym zarządcom dróg.
Nowelizacja przewiduje bowiem dodanie do art. 216 ustawy o finansach publicznych ust. 3, który wskazuje, iż wydatki budżetu jednostki samorządu terytorialnego mogą być przeznaczone na realizację zadań wynikających z porozumień, o których mowa w art. 19 ust. 4 ustawy o drogach publicznych.
Powyższe zmiany spełniają postulaty wielu samorządów, które w trosce o bezpieczeństwo i potrzeby komunikacyjne mieszkańców pragną przeznaczyć środki finansowe na inicjowanie realizacji zadań jak budowa chodników czy ścieżek rowerowych przy drogach zarządzanych przez innych zarządców m.in. Generalnego Dyrektora Dróg Krajowych i Autostrad.
Samorządy będą mogły finansować budowę chodników przy drogach krajowych
Umożliwienie jednostkom samorządu terytorialnego przekazywania środków pieniężnych na realizację inwestycji przy drogach krajowych, takich jak chodniki czy ścieżki rowerowe, to główne założenie uchwalonej przez Sejm nowelizacja ustawy o drogach publicznych.