W przyjętym przez Radę Ministrów sprawozdaniu z prac zespołu, ministrowie wskazywali na potrzebę nowelizacji ustawy o zarządzaniu kryzysowym oraz zakończenia prac nad ustawą regulującą kwestie ochrony ludności. W ich opinii konieczne jest włączenie Regionalnego Systemu Ostrzegania (RSO) do systemu alarmowania i ostrzegania. W swoim raporcie, zespół zwrócił też uwagę, że choć wojewódzkie centra zarządzania kryzysowego przekazywały ostrzeżenia do powiatów, to te będąc zobligowane do wysłania ich dalej gminom często nie realizowały swoich obowiązków.
Zdaniem zespołu konieczne jest więc zapewnienie całodobowego obiegu informacji w administracji samorządowej oraz wzmocnienie pozycji powiatowych centrów zarządzania kryzysowego w sposób zapewniający ich integrację z systemem obiegu informacji w ramach Państwowej Straży Pożarnej. W opinii ministrów, starostowie i wójtowie powinni też obowiązkowo uczestniczyć w ćwiczeniach i szkoleniach organizowanych przez wojewodę w ramach zarządzania kryzysowego.
Członkowie zespołu zwrócili też uwagę, że trwają obecnie prace nad nowym systemem ostrzegania oraz ustawą o ochronie ludności i obronie cywilnej. Akt ten ma prawnie uregulować kwestie związane z bezpieczeństwem mieszkańców. Ustawa określi kompetencje organów władzy i administracji publicznej, w tym m.in. zadania ochrony ludności, podmioty odpowiedzialne za ochronę mieszkańców, czy organizację wykrywania zagrożeń oraz powiadamiania, ostrzegania i alarmowania.
Sprawozdanie zespołu objęło też kwestie pomocy socjalnej, usuwania skutków nawałnic oraz zapewnienia ciągłości świadczenia kluczowych usług w takich obszarach jak: łączność, energia elektryczna czy transport. Zdaniem zespołu, samorządy – poza zaopatrzeniem w wodę – nie analizują ryzyka związanego z brakiem najważniejszych usług. Dodatkowo obiekty istotne dla bezpieczeństwa społeczności lokalnych (w tym siedziby urzędów) nie są wyposażane w awaryjne źródła zasilania.
(mswia.gov.pl)
Rząd chce szkoleń dla starostów i wójtów w zakresie zarządzania kryzysowego
Lepsza integracja powiatowych centrów zarządzania kryzysowego z systemem obiegu wiadomości w ramach Państwowej Straży Pożarnej, zapewnienie całodobowego obiegu informacji w administracji samorządowej, czy obowiązkowe ćwiczenia i szkolenia organizowane przez wojewodę dla starostów i wójtów, to propozycje przedstawione przez Międzyresortowy Zespół do oceny funkcjonowania systemu ratownictwa i zarządzania kryzysowego.