"Wykonawca przedstawił już niezbędne harmonogramy oraz organizację ruchu. W pierwszej kolejności zostanie przeprowadzona rozbiórka nawierzchni, chodnika i torowiska na odcinku od ul. Południowej do ul. Kraszewskiego, a następnie zostanie wykonany drugi tor oraz nowe perony" - powiedział Marek Sikora, wiceprezydent Grudziądza.
W ramach projektu modernizacji powstaną m.in. torowiska tramwajowe wraz z odwodnieniem, sieć trakcyjna, system sterowania i ogrzewania zwrotnic, a także zostaną przebudowane jezdnie, chodniki i oświetlenie oraz ścieżki rowerowe wraz z odwodnieniem. Zaplanowano również budowę systemu informacji pasażerskiej i wyposażenie budynku Centrali Nadzoru Ruchu.
W pierwszym etapie wykonana zostanie m.in. pętla Tarpno. Do prac na kolejnych odcinkach wykonawca będzie mógł przystąpić po uruchomieniu komunikacji tramwajowej na pierwszym odcinku. Równolegle z robotami drogowo-torowymi wykonawca będzie realizował prace budowlane związane z przygotowaniem budynku ekspedycji.
Przed rozpoczęciem prac ziemnych wykonane zostaną badania archeologiczne. Objęte nimi zostaną relikty tzw. Bramy Łasińskiej, które zostały częściowo odsłonięte i udokumentowane w trakcie prac związanych z remontem gazociągu w 2010 r. Uznawane one są za jedne z najważniejszych pozostałości architektury średniowiecznego Grudziądza.
"Grudziądz jest najmniejszym miastem z tramwajami, jednak ten środek komunikacji sprawdził się i jest chętnie wybierany przez mieszkańców. Z naszych badań wynika, że średnio korzysta z tramwajów ok. 27 proc. wszystkich pasażerów komunikacji miejskiej" - podkreślił Robert Malinowski, prezydent Grudziądza.
Przetarg na realizację inwestycji wygrało konsorcjum złożone z firm: Przedsiębiorstwo Budowy Dróg i Mostów ze Świecia nad Wisłą (woj. kujawsko-pomorskie), Przedsiębiorstwo Tor-Kar-Sson Zbigniew Kargul z Warszawy oraz Tor-Kar-Sson Sp. z o.o. Spółka Komandytowa z Elbląga, które zaproponowało cenę 54,8 mln zł.
Miasto otrzyma refundację części wydatków, w wysokości ponad 24 mln zł, ze środków Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego, w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa Kujawsko-Pomorskiego na lata 2007-2013. Wykonawca będzie musiał zakończyć prace do października 2014 roku.
olz/ itm/