Od 9 czerwca można załatwić wiele spraw administracyjnych bez wychodzenia z domu. Wystarczy mieć komputer z dostępem do Internetu i założyć profil zaufany na portalu ePUAP.
Uruchomienie systemu ePUAP umożliwiają wchodzące dziś w życie dwa długo oczekiwane rozporządzenia MSWiA: w sprawie zakresu potwierdzania, przedłużania ważności, wykorzystania i unieważniania profilu zaufanego elektronicznej platformy usług administracji publicznej oraz w sprawie zakresu i warunków korzystania z elektronicznej platformy usług administracji elektronicznej. Obecnie działają 564 punkty, w których potwierdzenie wniosku o założenie profilu zaufanego jest możliwe. Są to m.in. urzędy skarbowe, urzędy wojewódzkie oraz ich delegatury, oddziały ZUS, a także konsulaty. Istnieje również możliwość potwierdzenia danych profilowych w urzędach gmin, starostwach powiatowych oraz urzędach marszałkowskich. Ale tylko tych, które zdecydują się takie usługi świadczyć. Do potwierdzenia danych profilu zaufanego w urzędzie konieczny jest dokument potwierdzający tożsamość: dowód osobisty lub paszport. Profil Zaufany spełnia funkcje podobne do oferowanych komercyjnych podpisów elektronicznych. Jest ważny przez trzy lata. Aby przedłużyć jego ważność, nie trzeba zgłaszać się do urzędu osobiście. Wystarczy elektroniczny wniosek. Z wykorzystaniem profilu zaufanego będzie można załatwić wiele spraw administracyjnych: złożyć wniosek o becikowe, wyrobić sobie wtórnik prawa jazdy, wystąpić o stypendium szkolne, zasiłek z pomocy społecznej, dokonać wpisu do ewidencji działalności gospodarczej czy dopisać się do spisu wyborców.
Źródło: Rzeczpospolita, 9 czerwca 2011 r.
Opublikowano: http://www.samorzad.lex.pl