ROZSTRZYGNIĘCIE NADZORCZE PKN. I-0911/145/2009
WOJEWODY ŚWIĘTOKRZYSKIEGO
z dnia 23 września 2009 r.
(Kielce, dnia 09 października 2009 r.)
Na podstawie art. 91 ust. 1 ustawy z dnia 8 marca 1990 roku o samorządzie gminnym (tj. Dz. U. z 2001r. Nr 142, poz. 1591, z 2002r. Nr 23, poz. 220, Nr 62, poz. 558, Nr 113, poz. 984, Nr 153, poz. 1271, Nr 214, poz. 1806, z 2003r. Nr 80, poz. 717, Nr 162, poz. 1568, z 2004r. Nr 102, poz. 1055, Nr 116, poz. 1203, Nr 214, poz. 1806, z 2005r. Nr 172, poz. 1441, Nr 175, poz. 1457, z 2006r. Nr 17, poz. 128, Nr 181, poz. 1337, z 2007r. Nr 48, poz. 327, Nr 138, poz. 974, Nr 173, poz. 1218, z 2008r. Nr 180, poz. 1111, Nr 223, poz. 1458, z 2009r. Nr 52, poz. 420)
stwierdzam nieważność
uchwały Nr XXV/166/2009 Rady Gminy Słupia z dnia 31 sierpnia 2009 roku zmieniającej uchwałę Nr XXI/148/2009 Rady Gminy Słupia z dnia 27 marca 2009 roku w sprawie ustalenia przebiegu istniejących dróg gminnych na terenie gminy Słupia w części określonej w § 1.
UZASADNIENIE
Uchwałą Nr XXV/166/2009 z dnia 31 sierpnia 2009 roku Rada Gminy Słupia dokonała zmian w uchwale Nr XXI/148/2009 z dnia 27 marca 2009 roku w sprawie ustalenia przebiegu istniejących dróg gminnych na terenie gminy Słupia.
W § 1 uchwały przyjęty został zapis o zmianie daty podjęcia uchwały "poprzez skreślenie 27 marca 2009 roku a wpisanie 31 sierpnia 2009 roku".
Po dokonaniu analizy prawnej zapisów uchwały organ nadzoru uznał, że w części określonej w § 1 jest ona sprzeczna z prawem.
Zasady techniki prawodawczej określa rozporządzenie Prezesa Rady Ministrów z dnia 20 czerwca 2002r. w sprawie "Zasad techniki prawodawczej" (Dz. U. Nr 100, poz. 908). Zasady te to w szczególności elementy metodyki przygotowania i sposób redagowania projektów ustaw i rozporządzeń oraz innych normatywnych aktów prawnych, a także warunki, jakim powinny odpowiadać uzasadnienia projektów normatywnych aktów prawnych, jak również reguły przeprowadzania zmian w systemie prawa. Ogólniej rzecz ujmując, zasady techniki prawodawczej są zbiorem reguł określających, jaką formę należy nadawać merytorycznym rozstrzygnięciom prawodawcy, tzn. jak formułować poszczególne przepisy prawne, jak je oznakowywać i systematyzować w akty normatywne oraz w jaki sposób wprowadzać je do systemu prawa i z tego systemu eliminować. Według ugruntowanej w orzecznictwie Trybunału Konstytucyjnego zasady określoności przepisów prawa - przepisy muszą być formułowane w sposób poprawny, precyzyjny i jasny.
Postanowienia Działu II Zasad techniki prawodawczej (§ 82 - § 97) określają tryb dokonywania zmian aktu prawnego. Stosownie do § 82 zmiana aktu może polegać na:
- uchyleniu niektórych przepisów,
- zastąpieniu niektórych przepisów przepisami o innej treści lub brzmieniu
albo
- dodaniu nowych przepisów.
Przyjęte reguły zmian w systemie prawa odnoszą się do zmian przepisów a nie daty podjęcia danego aktu prawnego. Zasady techniki prawodawczej posługują się pojęciem "przepisu", "jednostki redakcyjnej" (artykuł, paragraf, ustęp), "podstawowej jednostki redakcyjnej".
Zatem poprzez uchwałę zmieniającą nie wprowadza się zmian w dacie podjęcia uchwały. Zarówno w dniu 27 marca 2009 roku jak i w dniu 31 sierpnia 2009 roku podjęta została przez Radę Gminy uchwała i nie można zmieniać daty jej podjęcia. Tak więc przyjęta przez Radę Gminy zmiana w § 1 uchwały jest niezgodna z prawem.
Mając powyższe na uwadze stwierdzenie nieważności uchwały w części jest uzasadnione.
Na niniejsze rozstrzygnięcie przysługuje prawo wniesienia skargi do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Kielcach za pośrednictwem Wojewody Świętokrzyskiego, w terminie 30 dni od daty jego doręczenia.