Pobierz propozycję postanowień dotyczących komisji rewizyjnej rady j.s.t. na przykładzie gminy
Zgodnie z art. 229 Kodeksu postępowania administracyjnego [ k.p.a. ], jeżeli przepisy szczególne nie określają innych organów właściwych do rozpatrywania skarg, odpowiednio rada albo sejmik są organem właściwym do rozpatrzenia skargi dotyczącej zadań z wyłączeniem zadań zleconych, prowadzonych przez:
1) wójta (burmistrza, prezydenta miasta) i kierowników gminnych jednostek organizacyjnych;
2) zarządu powiatu oraz starosty, a także kierowników powiatowych służb, inspekcji, straży i innych jednostek organizacyjnych;
3) zarządu i marszałka województwa.
Komisja rewizyjna wydaje się być naturalnym „miejscem” zbadania i przeanalizowania skargi, zanim zostanie rozpatrzona przez radę.
Realizacja zapisanego w k.p.a. zadania jest obarczona olbrzymim ryzykiem. Realizowana bez profesjonalnego wsparcia przez radnych bez odpowiednich kwalifikacji do dokonania oceny stanu faktycznego i prawnego zdarzenia związanego ze skargą bardzo często staje się fikcją. W przypadku pozyskania takiego wsparcia z dużą dozą prawdopodobieństwa możemy założyć, że skarga będzie rozpatrzona nieobiektywnie. Równie częste są przypadki wykorzystywania instytucji skargi (niekiedy sztucznie inspirowanych) w sposób świadomie subiektywny do personalnej walki politycznej z osobami pełniącymi funkcję w organach wykonawczych lub odwrotnie, do ochrony „swojego” wójta, starosty itd. oraz kierowników jednostek organizacyjnych, wbrew zasadności skargi.
Komisja rewizyjna, jak każdy inny organ, do którego wpłynęła skarga, w pierwszej kolejności powinna przystąpić do sprawdzenia czy w konkretnym przypadku rada jest właściwa do jej rozpatrzenia. Biorąc pod uwagę, że przepisy k.p.a. przewidują dla tej czynności bardzo krótkie terminy, zgodnie z art. 231 k.p.a. organ, który otrzymał skargę, nie jest właściwy do jej rozpatrzenia, obowiązany jest niezwłocznie, nie później jednak niż w terminie siedmiu dni, przekazać ją właściwemu organowi, zawiadamiając równocześnie o tym skarżącego, albo wskazać mu właściwy organ – komisja musi działać bardzo sprawnie. Tym bardziej, że organem przekazującym nie jest komisja ani przewodniczący rady lecz rada. Rygorystyczną wymowę przepisów k.p.a. w praktyce niemożliwych do spełnienia można spróbować (pod warunkiem braku zastrzeżeń nadzoru prawnego) złagodzić w statucie np. wprowadzając regulację o brzmieniu:
§… Jeżeli rada … nie jest właściwa do rozpatrzenia skargi, (…), komisja rewizyjna przekazuje ją przewodniczącemu rady …, w terminie umożliwiającym przesłanie jej w ciągu 7 dni od daty wpływu, właściwemu organowi i powiadomienie o tym fakcie skarżącego albo wskazać mu właściwy organ.
Nietrudno zauważyć, że rozwiązanie gwarantujące przestrzeganie reguł ustalonych w k.p.a. jest bardzo kłopotliwe. W przypadku dużych j.s.t., w których liczba np. kierowników jednostek jest znaczna a zwyczaj pisania skarg rozpowszechniony staje się wręcz nierealne.
Pobierz propozycję postanowień dotyczących komisji rewizyjnej rady j.s.t. na przykładzie gminy
Pisaliśmy o tym również:
Komisja rewizyjna to nie organ śledczy
Prawo nie precyzuje trybu pracy komisji rewizyjnej
Przydatne materiały:
Ustawa z dnia 14 czerwca 1960 r. Kodeks postępowania administracyjnego (Dz. U. 2000 r. Nr 98, poz. 1071 ze zm.)
Rola komisji rewizyjnej w procedurze rozpatrywania skarg
Zgodnie z art. 229 k.p.a., jeżeli przepisy szczególne nie określają innych organów właściwych do rozpatrywania skarg, odpowiednio rada albo sejmik są organem właściwym do rozpatrzenia skargi. Komisja rewizyjna wydaje się być naturalnym miejscem zbadania i przeanalizowania skargi, zanim zostanie rozpatrzona przez radę.