Rada Miejska Jasła podjęła uchwałę określającą zasady udzielania i rozliczania dotacji na prace konserwatorskie, restauratorskie lub roboty budowlane przy zabytku wpisanym do rejestru zabytków lub znajdującym się w gminnej ewidencji zabytków miasta Jasła, położonym na obszarze miasta Jasła, niestanowiącym własności miasta.
Cała masa wymogów
W uchwale określiła, że rozliczenie finansowe powinno zawierać zestawienie planowanych i faktycznie poniesionych wszystkich wydatków z realizacji zadania z podaniem numeru faktury (rachunku) i pozycji księgowej (jeśli dotyczy). Ponadto, powinno posiadać pisemne potwierdzenie wykorzystania dotacji z budżetu miasta Jasła (opatrzonych adnotacją, iż wydatek poniesiony został ze środków otrzymanej dotacji), zgodnie z zawartą umową, udokumentowane potwierdzonymi za zgodność z oryginałem kopiami faktur, rachunków lub innych dowodów księgowych. Zastrzeżono, że oryginały tych dokumentów opatrzone adnotacją, że wydatek został poniesiony ze środków otrzymanej dotacji, należy okazać do wglądu pracownikowi Urzędu Miasta w Jaśle odpowiedzialnemu merytorycznie za realizację zadań dotyczących udzielania dotacji na prace przy zabytkach. Określono także, że do każdej opłaconej faktury lub rachunku należy załączyć dowód zapłaty.
Rada zastrzegła, że dokumenty niespełniające tych wymagań nie będą przyjmowane do rozliczenia, co skutkować będzie zwrotem całości przekazanej dotacji wraz z odsetkami w wysokości jak dla zaległości podatkowych.
Ten zapis uchwały (§5 ust 10) zakwestionowało 24 października Kolegium Regionalnej Izby Obrachunkowej w Rzeszowie.
Gmina poszła za daleko
RIO przypomina, że zgodnie z art. 81 ust. 1 ustawy o ochronie zabytków i opieki nad zabytkami w trybie określonym odrębnymi przepisami dotacja na prace konserwatorskie, restauratorskie lub roboty budowlane przy zabytku wpisanym do rejestru lub znajdującym się w gminnej ewidencji zabytków może być udzielona przez organ stanowiący gminy, na zasadach określonych w podjętej przez ten organ uchwale. Rada miasta zawarła zapisy dotyczące zwrotu dotacji, poprzez wskazanie przesłanki, która ten zwrot warunkuje.
Tymczasem zasady zwrotu dotacji zostały kompleksowo uregulowane w ustawie z dnia 27 sierpnia 2009 r. o finansach publicznych. Przepisy art. 251 i 252 ustawy o finansach publicznych obowiązek zwrotu dotacji wiążą wyłącznie z następującymi przesłankami: niewykorzystaniem dotacji w terminie, wykorzystaniem dotacji w sposób niezgodny z przeznaczeniem, pobraniem dotacji nienależnie (bez podstawy prawnej) oraz pobraniem dotacji w nadmiernej wysokości.
Kolegium RIO w Rzeszowie stwierdziło, że niedopuszczalne jest więc, aby na podstawie art. 81 ust. 1 ustawy o ochronie zabytków i opieki nad zabytkami w zasadach udzielania dotacji organ stanowiący wprowadzał obowiązek zwrotu dotacji w innym przypadku niż wskazany w dyspozycji art. 251 i 252 ustawy o finansach publicznych. To stanowi istotne naruszenie prawa.
Uchwała RIO Rzeszów nr XXII/2576/2017
Robert Horbaczewski