Trwają prace nad projektem ustawy o zmianie ustawy o działach administracji rządowej oraz niektórych innych ustaw. Zakłada ona przeniesienie nadzoru nad najważniejszymi rejestrami państwowymi, tj. PESEL, stanu cywilnego, rejestru dowodów osobistych, centralnej ewidencji wydanych i unieważnionych dokumentów paszportowych, centralnej ewidencji pojazdów oraz centralnej ewidencji kierowców.
W środę odbyło się pierwsze czytanie w Sejmie. Projekt skierowano do Komisji Spraw Wewnętrznych i Administracji, która odbyła się w czwartek. Uczestniczyli w niej m.in. wiceminister spraw wewnętrznych i administracji Tomasz Zdzikot oraz wiceminister cyfryzacji Szymon Ruman.
Jak podkreślali wspólnie wiceministrowie, przydzielenie ministrowi właściwemu ds. informatyzacji funkcji administratora rejestrów i ewidencji zapewni skuteczny rozwój e-usług.
- Taki rozdział pozwoli na zapewnienie efektu synergii: po pierwsze umiejscowienie w jednym ośrodku wyspecjalizowanym w zadaniach z zakresu informatyzacji państwa usług, które także na tych rejestrach będą powstawały, z drugiej strony będzie minister spraw wewnętrznych i administracji, jako organ nadzoru nad wojewodami i administracją w terenie – wyjaśniał wiceminister Tomasz Zdzikot.
Wiceszef MSWiA podkreślał, że proponowany w projekcie ustawy podział nie będzie wpływał na poszerzenie kompetencji ministra spraw wewnętrznych i administracji. W jego kompetencji wciąż pozostaną zadania związane z personalizacją oraz wydawaniem dokumentów tożsamości umożliwiających przekraczanie granic i pobyt na terytorium innych państw.
Minister spraw wewnętrznych i administracji wciąż będzie nadzorował zadania z zakresu: zasilania Systemu Informacji Schengen, udostępniania danych jednostkowych przez służby podległe MSWiA, sprawowania nadzoru nad zadaniami z zakresu ewidencji ludności, dowodów osobistych, paszportów, stanu cywilnego, zmiany imion i nazwisk, wprowadzania danych do rejestrów czy wydawania paszportów.
Rejestry państwowe zmieniają nadzorcę
Sejm rozpoczął pracę nad projektem ustawy zawierającej m.in. przeniesienie funkcji administratora najważniejszych rejestrów państwowych do Ministerstwa Cyfryzacji. Planowane zmiany omawiano na czwartkowej Komisji Spraw Wewnętrznych i Administracji.