Projekt odnosi się do działania organów administracji rządowej i samorządowej, w szczególności organów Służby Geodezyjnej i Kartograficznej oraz innych instytucji publicznych, których granice właściwości miejscowej, terytorialnej lub terytorialnego zasięgu działania będą gromadzone w państwowym rejestrem granic i powierzchni jednostek podziałów terytorialnych kraju.

Projektowana regulacja określa zakres informacji gromadzonych w bazie danych państwowego rejestru granic i powierzchni jednostek podziałów terytorialnych kraju, organizację, tryb i standardy techniczne tworzenia, aktualizacji i okresowej weryfikacji tego rejestru, w tym tryb przekazywania Głównemu Geodecie Kraju przez inne organy administracji publicznej informacji i zbiorów danych niezbędnych do tworzenia i aktualizacji rejestru, a także tryb udostępniania danych z rejestru, mając na uwadze podstawowe znaczenie tego rejestru dla infrastruktury informacji przestrzennej oraz zasadę interoperacyjności, o której mowa w przepisach o infrastrukturze informacji przestrzennej, a także konieczność harmonizacji zbiorów danych tego rejestru z innymi zbiorami danych, o których mowa w art. 4 ust. 1a i 1b ustawy z dnia 17 maja 1989 r. – Prawo geodezyjne i kartograficzne (Dz. U. z 2010 r. Nr 193, poz. 1287) .

W celu usprawnienia funkcjonowania systemu informacyjnego państwa dotyczącego granic jednostek podziałów terytorialnych kraju oraz danych adresowych, w rozporządzeniu określono rozwiązania umożliwiające zapewnienie spójności i aktualności przekazywanych danych, zawartych w różnych rejestrach publicznych, automatyzację procesów ich aktualizacji, a także jak najszersze wykorzystanie informacji zgromadzonych w tych rejestrach do celów publicznych, uwzględniając stan informatyzacji tych rejestrów.

Projektowany akt zawiera rozstrzygnięcia porządkujące i regulujące założenie i prowadzenie państwowego rejestru granic i powierzchni jednostek podziałów terytorialnych kraju z wykorzystaniem części rozwiązań funkcjonujących dotychczas, dodatkowo rozszerzając zakres informacji gromadzonych w bazie danych rejestru. Projekt określa również szczegółowy zakres wniosku o udostępnienie danych z rejestru.

Przekazanie danych dotyczących granic jednostek ewidencyjnych i obrębów ewidencyjnych zgodnie z projektem rozporządzenia odbywać się będzie na poziomie centralnym - za pośrednictwem Zintegrowanego Systemu Informacji o Nieruchomościach. Takie działanie nie będzie generować po stronie starostów dodatkowych kosztów albowiem dane przekazane przez nich do Zintegrowanego Systemu Informacji o Nieruchomościach będą w sposób automatyczny pobierane przez system teleinformatyczny do prowadzenia państwowego rejestru granic i powierzchni jednostek podziałów terytorialnych kraju.

Rozporządzenie miałoby wejść w życie po upływie 14 dni od dnia ogłoszenia.

Źródło: www.mswia.gov.pl, stan z dnia 2011 r.

Przydatne materiały:
Ustawa z dnia 17 maja 1989 r. – Prawo geodezyjne i kartograficzne (Dz. U. z 2010 r. Nr 193, poz. 1287)