W każdym przypadku organ uchwałodawczy j.s.t. , udzielając absolutorium, powinna przegłosować dwie uchwały:
1) uchwałę w sprawie zatwierdzenia sprawozdania finansowego j.s.t. wraz ze sprawozdaniem z wykonania budżetu (art. 270 ust. 4 ustawy o finansach publicznych ) podejmowaną w głosowaniu jawnym zwykłą większością głosów przy obecności co najmniej połowy ustawowego składu rady;
2) uchwałę w sprawie (zgodnie z wnioskiem komisji rewizyjnej) udzielenia/nieudzielenia absolutorium zarządowi/wójtowi z tytułu wykonania budżetu j.s.t. (art. 271 ust. 1 ustawy o finansach publicznych ), podejmowaną w głosowaniu jawnym bezwzględną większością głosów ustawowego składu rady.
Wzór uchwały w sprawie absolutorium dla organu wykonawczego j.s.t. na przykładzie gminy
Treść uchwał może być jednolicie ukształtowana dla j.s.t. wszystkich szczebli.
Na marginesie, stosowana przez samorządy w ubiegłym roku praktyka trzech uchwał, w tym odrębnie dla sprawozdania finansowego i sprawozdania z wykonania budżetu może być źródłem wielu komplikacji proceduralnych. Jest ona zdecydowanie zbędna i nieprawidłowa, chociażby z uwagi na zasady poprawnej legislacji (ustawodawcy się nie poprawia) i analogię wynikająca z treści § 119 rozporządzenia Prezesa Rady Ministrów z dnia 20 czerwca 2002 r. w sprawie „Zasad techniki prawodawczej” (Dz. U. Nr 100, poz. 908). Rozdzielenie tych uchwał jest niewskazane także z uwagi na zależności regulowanego przedmiotu. Rada może zatwierdzić sprawozdanie z wykonania budżetu a nie zatwierdzić sprawozdania finansowego, ale nigdy odwrotnie.@page_break@
Nielogiczne jest także zawieranie w uchwałach stwierdzenia dotyczącego rozpatrzenia sprawozdania. Rozpatrzenie ma charakter (o różnym stopniu skomplikowania) czynności faktycznych, których rzeczywisty przebieg należy odnotować w protokole z sesji.
Obowiązek podjęcia dwóch uchwał głosowanych w różnych trybach jest wystarczająco „kłopotliwy”. Całkowicie pozbawia instrumentów i niweczy wspomniany na wstępie dorobek Regionalnych Izb Obrachunkowych oraz sądów administracyjnych na rzecz traktowania absolutorium wyłącznie jako instytucji prawa finansowego. Przy obecnej procedurze nikt nie zmusi radnego pozostającego w opozycji do zarządu/wójta , do zagłosowania za zatwierdzeniem sprawozdania finansowego nawet w sytuacji, gdy nie będzie on w stanie sformułować jakichkolwiek zarzutów związanych z działalnością zarządu/wóojta w zakresie gospodarki finansowej. Stylistyka ust. 4 art. 270 ustawy o finansach publicznych nie pozwala na wskazanie tego przepisu jako podstawy prawnej uchwały w sprawie niezatwierdzenia sprawozdania. Wydaje się, że taka uchwała w ogóle nie może być głosowana i podjęta. Rada podejmie uchwałę w sprawie zatwierdzenia sprawozdania albo sprawozdanie pozostanie niezatwierdzone, co po pierwsze - nie jest jednoznaczne z odrzuceniem sprawozdania, po drugie – pozostaje poza obszarem nadzoru r.i.o. (nikt nie może zmusić rady do podjęcia określonej uchwały). Brak uchwały w sprawie zatwierdzenia sprawozdania otwiera drogę do nieudzielenia absolutorium ale jej nie zamyka.
Wprowadzenie różnych kryteriów kworum i wymaganej większości głosów powoduje, że utrzymanie rygoru, aby decyzja rady w sprawie absolutorium odnosiła się wyłącznie do wykonania budżetu staje się w praktyce niemożliwa do zrealizowania. Zastosowane rozwiązanie wręcz sugeruje, że aby uzyskać absolutorium zarząd musi się bardziej postarać, niż tylko poprawnie wykonać budżet. Jeżeli nawet liczba radnych głosujących za zatwierdzeniem sprawozdania finansowego obejmującego znacznie szerszy zakres niż budżet j.s.t. okaże się wystarczająca, to może okazać się za mała do podjęcia uchwały w sprawie udzielenia absolutorium.
Te (zapewne niezamierzone) niejasności prawne są przyczyną innego trudnego do jednoznacznego rozstrzygnięcia dylematu. Czy brak uchwały w sprawie zatwierdzenia sprawozdania pozwala na ogłoszenie sprawozdania z wykonania budżetu w wojewódzkim dzienniku urzędowym zgodnie z art. 13 pkt 7 ustawy z dnia 20 lipca 2000 r. o ogłaszaniu aktów normatywnych i niektórych innych aktów prawnych (t.j. Dz. U. z 2011 r. Nr 197, poz. 1172 z późn. zm.) ?
Pobierz wzory:
Wzór uchwały w sprawie zatwierdzenia sprawozdania finansowego j.s.t. wraz ze sprawozdaniem z wykonania budżetu, na przykładzie gminy
Wzór uchwały w sprawie absolutorium dla organu wykonawczego j.s.t. na przykładzie gminy
Pisliśmy o tym również:
Przepisy dotyczące absolutorium są niejasne
Czy instytucja samorządowego absolutorium powinna być zniesiona?
Przydatne materiały:
Ustawa z dnia 20 lipca 2000 r. o ogłaszaniu aktów normatywnych i niektórych innych aktów prawnych (t.j. Dz. U. z 2011 r. Nr 197, poz. 1172 z późn. zm.)
Ustawa z dnia 27 sierpnia 2009 r. o finansach publicznych (Dz. U. Nr 157, poz. 1240 ze zm.)