Rada powiatu podjęła uchwałę w sprawie przyjęcia regulaminu nadawania tytułu honorowego "Zasłużony dla Powiatu Strzelińskiego". Rada powiatu w uchwale powołała nowy podmiot - Kapitułę Tytułu Honorowego oraz ustaliła jej skład osobowy, kompetencje i tryb pracy.
Zdaniem organu nadzoru uchwała została podjęta z istotnym naruszeniem art. 8 ust. 2 i art. 17 ust. 1 ustawy o samorządzie powiatowym . Powołanie takiego podmiotu musi mieć uzasadnienie w przepisie prawa, przyznającym radzie taką kompetencję. W tym konkretnym przypadku, brak jest ustawowego upoważnienia. Należy mieć na względzie, że każde zadanie powiatu musi być realizowane z uwzględnieniem zasad wynikających z Konstytucji oraz ustaw ustrojowych. W Konstytucji stwierdza się wprost, że jednostki samorządu terytorialnego wykonują swoje zadania za pośrednictwem organów stanowiących i wykonawczych, a ustrój wewnętrzny jednostek samorządu terytorialnego określają, w granicach ustaw, ich organy stanowiące. I chociaż sama ustawa o samorządzie powiatowym nie zawiera żadnych regulacji odnośnie realizacji zadania nadawania tytułów, to nie sposób dokonywać interpretacji tego przepisu w oderwaniu od innych przepisów ustawy ustrojowej, decydującej o sposobie realizacji zadań przez daną jednostkę samorządu terytorialnego. W ustawie o samorządzie powiatowym istnieje szereg przepisów, które w sposób nie budzący żadnych wątpliwości regulują kwestię wykonywania zadań samorządu powiatowego. Przede wszystkim w art. 8 ust. 2 ustawy o samorządzie powiatowym stwierdza się wprost, że organami powiatu są rada powiatu i zarząd powiatu. Dalsze przepisy ustawy wskazują, że zarząd wykonuje zadania powiatu przy pomocy starostwa powiatowego oraz jednostek organizacyjnych powiatu, a rada powiatu może powoływać ze swojego grona stałe i doraźne komisje do określonych zadań, ustalając przedmiot ich działania oraz skład osobowy.
Zgodnie z regulacją uchwały w skład kapituły, którą powołała rada wchodzić mogą nie tylko radni, ale także osoby spoza rady. Skoro zadania jednostki samorządu terytorialnego są realizowane w wyraźnie określony przez ustawodawcę sposób, tj. rada działa przez swoje komisje stałe i doraźne, składające się wyłącznie z radnych, a o sposobie wykonania uchwał decyduje zarząd, to znaczy, że kwestie dotyczące funkcjonowania organów są wyłączone spod regulacji tych organów. W ocenie organu nadzoru, istnieją dwie możliwości rozwiązania kwestii kolegialnego podmiotu opiniodawczego, mającego jedynie obsługiwać procedurę nadawania tytułów. Po pierwsze rada powiatu może powołać komisję, której przedmiotem działania byłby udział w realizacji nadawania tytułu "Zasłużony dla Powiatu Strzelińskiego". Po wtóre, skoro intencją rady było stworzenie kolegialnego ciała dla wykonania ściśle określonych zadań związanych z realizacją podjętej uchwały, to może to uczynić zarząd w zakresie kompetencji wykonawczych. Natomiast nie istnieje żaden przepis, który stanowiłby podstawę dla rady do tworzenia dodatkowych ciał, uczestniczących w realizacji zadań samorządu powiatowego, choćby wyposażonych tylko w kompetencje doradcze czy opiniujące. Nie ma też żadnego znaczenia, w jakiego rodzaju kompetencje zostaje wyposażone takie ciało, skoro w ogóle nie ma żadnych podstaw do jego powołania.
Zobacz orzeczenie:
Rozstrzygnięcie nadzorcze Wojewody Dolnośląskiego z dnia 22 kwietnia 2010 r., sygn. akt NK.II.MKP.0911-6/10
Przydatne materiały:
Ustawa z dnia 5 czerwca 1998 r. o samorządzie powiatowym (Dz. U. z 2001 r. Nr 142, poz. 1592 ze zm.)