Rada gminy przyjęła regulamin utrzymania czystości i porządku na terenie gminy.
Prokurator zaskarżył jeden z zapisów umowy.
Chodziło o udokumentowanie przez właścicieli nieruchomości korzystania z usług w przypadku opróżniania zbiorników bezodpływowych. Ponadto zdaniem prokuratora bezpodstawnie wprowadzono obowiązek dla właścicieli nieruchomości do przechowywania przez okres 3 lat dokumentów w postaci dowodów płacenia za usługi.
WSA uznał skargę za zasadną.
W ocenie sądu, nałożony na właścicieli nieruchomości obowiązek do okazywania, upoważnionym przez wójta osobom, dowodów uiszczania za usługi w zakresie opróżniania zbiorników bezodpływowych wykracza poza zakres delegacji ustawowej.
Kwestie związane z okazywaniem do udokumentowania w formie umowy korzystania z usług w celu pozbywania się zebranych na terenie nieruchomości odpadów komunalnych oraz nieczystości ciekłych reguluje ustawa z dnia 13 września 1996 r. o utrzymaniu czystości i porządku w gminach (Dz. U. z 2012 r. poz. 391 ze zm.).
Poznaj Linie Orzecznicze Lex >>>
Wynika z niej zobowiązanie właścicieli nieruchomości do udokumentowania faktu korzystania z takich usług poprzez okazanie umowy i dowodów płacenia za nie.
Ustawa wprowadzając ten obowiązek nie określiła okresu, w jakim właściciele nieruchomości mają obowiązek przechowywać takie dowody.
Skoro ustawa nie upoważniła do tego rady gminy, to brak jest podstaw do zamieszczenia takiej regulacji regulaminie i zobowiązania właścicieli nieruchomości do przechowywania tych dokumentów przez okres 3 lat – uznał sąd.
Na podstawie:
Wyrok WSA w Poznaniu z 9 marca 2016 r., sygn. akt IV SA/Po 1054/15, nieprawomocny