Rada gminy podjęła uchwałę dotyczącą określenia wymagań, jakie powinien spełniać przedsiębiorca ubiegający się o uzyskanie zezwolenia na prowadzenie działalności w zakresie odbierania odpadów komunalnych od właścicieli nieruchomości oraz przedsiębiorca ubiegający się o uzyskanie zezwolenia na opróżnianie zbiorników bezodpływowych i transport nieczystości ciekłych na terenie gminy.
Organ nadzoru dokonując kontroli przedmiotowej uchwały, stwierdził, iż została ona podjęta z istotnym naruszeniem prawa, w związku czym wszczęte zostało postępowanie nadzorcze.
Rada gminy w kwestionowanej uchwale postanowiła, iż w przypadku nie spełnienia ustalonych przez organ stanowiący gminy przedmiotowych wymagań, przedsiębiorca nie otrzyma zezwolenia na prowadzenie określonych usług na terenie gminy.
Organ nadzoru stwierdził, iż rada gminy regulując powyższą materię bezpodstawnie narusza powierzoną jej w art. 7 ust. 3a ustawy o utrzymaniu czystości i porządku w gminach delegację, wkraczając ponadto w uprawnienia wójta gminy w tym zakresie. Zgodnie bowiem z art. 8a ust. 3 w/w ustawy „odmowa wydania zezwolenia, jego zmiana i cofnięcie zezwolenia następuje w drodze decyzji wójta, burmistrza lub prezydenta miasta”. W związku z powyższym, jedynym podmiotem uprawnionym do wydania, odmowy wydania, zmiany zakresu i cofnięcia przedmiotowych zezwoleń jest organ wykonawczy gminy właściwy ze względu na miejsce świadczenia usług.
Wojewoda zwrócił uwagę, iż art. 7 ust. 3a ustawy o utrzymaniu czystości i porządku w gminach jest przepisem o charakterze kompetencyjnym stanowiącym wprost o możliwości decydowania przez radę gminy w sprawie wymagań jakie powinien spełnić przedsiębiorca, aby uzyskać zezwolenie na prowadzenie danej działalności. Powyższego uprawnienia nie należy natomiast utożsamiać z możliwością rozstrzygania o sytuacji danego przedsiębiorcy w zakresie prowadzonej przez niego aktywności gospodarczej, która wiąże się bezpośrednio z posiadaniem konkretnego zezwolenia.
Wojewoda przypomniał, że regulacje zawarte w akcie prawa miejscowego mają na celu jedynie uzupełnienie przepisów powszechnie obowiązujących rangi ustawowej kształtujących prawa i obowiązki ich adresatów. W art. 7 ust. 3a ustawy o utrzymaniu czystości i porządku w gminach przyznano radzie gminy kompetencje do określenia w drodze uchwały wymagań, jakie powinien spełniać między innymi przedsiębiorca ubiegający się o uzyskanie zezwolenia na świadczenie usług w zakresie obierania odpadów komunalnych od właścicieli nieruchomości. Funkcją podejmowanej na podstawie tego upoważnienia przez radę gminy uchwały jest konkretyzacja wymagań stawianych przedsiębiorcom chcącym uzyskać wspomniane zezwolenie.
Przydatne materiały:
Ustawa z dnia 13 września 1996 r. o utrzymaniu czystości i porządku w gminach (Dz. U. z 2005 r. Nr 236, poz. 2008 ze zm.)