Rada miejska podjęła uchwałę, w której wyraziła zgodę na zamiar likwidacji filii szkoły podstawowej.
Wojewoda wniósł o stwierdzenie nieważności uchwały. W uzasadnieniu wskazał szereg błędów procesowania nad uchwałą.
W odpowiedzi na skargę rada, działając w ramach autokontroli podjęła uchwałę stwierdzającą nieważność zakwestionowanej uchwały.
Wojewoda uznał, iż kolejna uchwała została również podjęta z naruszeniem prawa.
Organ stwierdził, że działając w ramach autokontroli rada gminy mogła jedynie uchylić zaskarżoną przez wojewodę uchwałę, natomiast nie posiadała uprawnień do stwierdzenia jej nieważności.
WSA przyznał rację wojewodzie, iż nie ma prawnej możliwości stwierdzenia przez organ gminy nieważności własnej uchwały.
Stwierdzenie nieważności uchwały organu samorządu gminnego zostało uznane przez ustawodawcę za podstawowy środek nadzoru.
Poznaj Linie Orzecznicze Lex >>>
W przypadku wniesienia skargi przez organ nadzoru na uchwałę rady gminy, instytucja autokontroli, nie może spełnić swojej podstawowej funkcji tj. uwzględnienia skargi w całości do dnia rozpoczęcia rozprawy, przez organ działający w zakresie swojej właściwości.
Nie występuje tu bowiem organ, który w ramach czynności autokontrolnych, może zweryfikować własne działanie tzn. wydać akt zastępujący akt zaskarżony tak co do formy, jak i charakteru.
W ocenie WSA wyłącznie sąd administracyjny jest właściwy rzeczowo do stwierdzenia nieważności aktu w wyniku uwzględnienia skargi organu nadzoru.
Na podstawie:
Wyrok WSA w Gorzowie Wielkopolskim z 13 lipca 2016 r., sygn. akt II SA/Go 405/16, nieprawomocny