Rada gminy podjęła uchwałę w sprawie zbycia niezabudowanej nieruchomości gruntowej. W uchwale wyraziła zgodę na zbycie określonej nieruchomości i ustaliła, że zbycie tej nieruchomości nastąpi w formie sprzedaży, w drodze bezprzetargowej. Jako podstawę prawną uchwały wskazano przepisy art. 18 ust. 2 pkt 9 lit. a ustawy o samorządzie gminnym oraz art. 37 ust. 2 pkt 6 ustawy o gospodarce nieruchomościami .
Badając zgodność z prawem uchwały organ nadzoru podkreślił, iż przepis art. 18 ust. 2 pkt 9 lit. a ustawy o samorządzie gminnym uprawnia radę gminy tylko do określenia zasad nabywania, zbywania i obciążania nieruchomości oraz ich wydzierżawiania lub wynajmowania na czas oznaczony dłuższy niż 3 lata lub na czas nieoznaczony, o ile ustawy szczególne nie stanowią inaczej. Uchwała rady gminy jest wymagana również w przypadku, gdy po umowie zawartej na czas oznaczony do 3 lat strony zawierają kolejne umowy, których przedmiotem jest ta sama nieruchomość, a do czasu określenia tych zasad do wyrażania zgody na dokonywanie tych czynności przez wójta. Natomiast przepis art. 37 ust. 2 pkt 6 ustawy o gospodarce nieruchomościami określa wyjątek od zasady sprzedawania lub oddawania w użytkowanie wieczyste w drodze przetargu. Z przepisu tego wynika, że nieruchomość jest zbywana w drodze bezprzetargowej, jeżeli przedmiotem zbycia jest nieruchomość lub jej części, jeśli mogą poprawić warunki zagospodarowania nieruchomości przyległej, stanowiącej własność lub oddanej w użytkowanie wieczyste osobie, która zamierza tę nieruchomość lub jej części nabyć, jeżeli nie mogą być zagospodarowane jako odrębne nieruchomości. Wojewoda stwierdził, że żaden ze wskazanych jako podstawa prawna przepisów nie upoważnia rady do rozstrzygania o formie zbycia nieruchomości.
Wojewoda zwrócił uwagę, iż zgodnie z art. 30 ust. 2 pkt 3 ustawy o samorządzie gminnym gospodarowanie mieniem komunalnym to zadanie wójta. To wójt po uzyskaniu zgody rady na zbycie nieruchomości, uwzględniając stan faktyczny i prawny, ustala, czy nieruchomość może być zbyta w trybie bezprzetargowym, czy w trybie przetargu. Tak więc rada gminy ustalając tryb zbycia nieruchomości naruszyła kompetencje wójta jako organu wykonawczego.
Z uwagi na to, że pozostałe regulacje przedmiotowej uchwały mogły być wykonywane, wojewoda stwierdził nieważność uchwały tylko w części.
Przydatne materiały:
Ustawa z dnia 21 sierpnia 1997 r. o gospodarce nieruchomościami (Dz. U. 2010 r., Nr 102, poz. 651 ze zm.)
Ustawa z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (Dz. U. z 2001 r. Nr 142, poz. 1591 ze zm.
Zobacz orzeczenie:
Rozstrzygnięcie nadzorcze Wojewody Mazowieckiego z dnia 25 czerwca 2009 r. LEX-S.0911-39/09
Rada gminy nie ma prawa do rozstrzygania o formie zbycia mienia komunalnego (LEX-S.0911-39/09)
Żaden z przepisw (zarwno art. 18 ust. 2 pkt 9 lit. a jak i art. 37 ust. 2 pkt 6 uustawyo gospodarce nieruchomościaminie upoważnia rady do rozstrzygania o formie zbycia nieruchomości.