Rada miejska podjęła uchwałę w sprawie zatwierdzenia taryf za usługi zbiorowe zaopatrzenie w wodę i zbiorowe odprowadzanie ścieków na terenie gminy. W uchwale rada zatwierdziła wysokość cen i stawek opłat za dostarczoną wodę i za odprowadzone ścieki, także ustaliła wysokość cen i stawek opłat za ścieki przyjmowane przez punkt zlewny na oczyszczalni ścieków oraz za ścieki opadowe.

Wojewoda przypomniał, iż definicję taryfy zawiera przepis art. 2 pkt 12 ustawy z dnia 7 czerwca 2001 r. o zbiorowym zaopatrzeniu w wodę i zbiorowym odprowadzaniu ścieków (Dz. U. z 2006 r. Nr 123, poz. 858 ze zm.) , stanowiący, że taryfą jest zestawienie ogłoszonych publicznie cen i stawek opłat za zbiorowe zaopatrzenie w wodę i zbiorowe odprowadzanie ścieków oraz warunki ich stosowania. Elementy obligatoryjne taryf określone zostały w § 4 rozporządzenia Ministra Budownictwa z dnia 28 czerwca 2006 r. w sprawie określenia taryf, wzoru wniosku o zatwierdzenie taryf oraz warunków rozliczeń za zbiorowe zaopatrzenie w wodę i zbiorowe odprowadzanie ścieków (Dz. U. Nr 127, poz. 886) . Katalog elementów taryfy jest wyliczeniem enumeratywnym, co oznacza, że są to elementy, które obowiązkowo powinny znaleźć się w taryfie. Brak choćby jednego z wyżej wymienionych elementów powoduje, że taryfa została sporządzona niezgodnie z przepisami, co więcej dokument taki nie jest taryfą w rozumieniu ustawy.

Zdaniem wojewody podjęta przez radę miejską uchwała zawiera jedynie stawki cen za zaopatrzenie w wodę i odprowadzanie ścieków oraz stawki opłaty abonamentowej, nie zawiera natomiast pozostałych elementów określonych w rozporządzeniu. Ponadto w uchwale nie znalazły się niektóre opłaty zamieszczone we wniosku o zatwierdzenie taryf. W związku z powyższym wojewoda uznał, że nie doszło do zatwierdzenia przez radę miejską taryf w rozumieniu przepisów ustawy, a jedynie ich fragmentu. Organ nadzoru przypomniał, iż obowiązkiem rady gminy jest podjęcie uchwały o zatwierdzeniu taryf albo o odmowie zatwierdzenia taryf, jeżeli zostały one sporządzone niezgodnie z przepisami. Oznacza to, że rada zobowiązana jest traktować załączoną do wniosku taryfę jako jeden dokument i albo ją w całości zatwierdzić albo w całości odmówić jej zatwierdzenia, nie może natomiast w sposób nieuprawniony dokonać wyboru jedynie niewielkiego jej fragmentu. Z przepisów art. 24 ustawy o zbiorowym zaopatrzeniu w wodę i zbiorowym odprowadzaniu ścieków wynika, że rada gminy nie jest uprawniona do samodzielnej zmiany taryf. Ewentualna zmiana taryf może nastąpić bowiem wyłącznie zgodnie z procedurą określoną w ww. przepisie.
 
Taryfa stanowi zatem wykaz publicznie ogłoszonych cen i stawek za zbiorowe zaopatrzenie w wodę i zbiorowe odprowadzanie ścieków oraz warunki ich stosowania. Zatwierdzenie taryfy odbywa się wyłącznie na wniosek przedsiębiorstwa wodno-kanalizacyjnego, a podjęta uchwała rady gminy w tym przedmiocie jest postacią wyrażenia stanowiska przez organ kolegialny jakim jest rada gminy. Czynność rady gminy może polegać na akceptacji bądź na odmowie akceptacji przedłożonej taryfy.

Przydatne materiały:
Ustawa z dnia 7 czerwca 2001 r. o zbiorowym zaopatrzeniu w wodę i zbiorowym odprowadzaniu ścieków (Dz. U. z 2006 r. Nr 123, poz. 858 ze zm.)
Rozporządzenie Ministra Budownictwa z dnia 28 czerwca 2006 r. w sprawie określenia taryf, wzoru wniosku o zatwierdzenie taryf oraz warunków rozliczeń za zbiorowe zaopatrzenie w wodę i zbiorowe odprowadzanie ścieków (Dz. U. Nr 127, poz. 886)