Do niedawna najczęstszym kryterium oceny ofert, wskazywanym bez wahania w specyfikacjach istotnych warunków zamówienia, była cena. Po nowelizacji Prawa zamówień publicznych, która weszła w życie 28 lipca 2016 r., zamawiający mają obowiązek ustalania także innych niż cena kryteriów oceny ofert.

Ustawodawca w art. 91 ust. 2 p.z.p. wskazał przykładowy, niezamknięty katalog innych niż cena kryteriów oceny ofert, na który składają się m.in.: jakość, w tym parametry techniczne, właściwości estetyczne i funkcjonalne; aspekty społeczne; aspekty środowiskowe; aspekty innowacyjne; organizacja, kwalifikacje zawodowe i doświadczenie osób wyznaczonych do realizacji zamówienia, jeżeli mogą mieć znaczący wpływ na jakość wykonania zamówienia i serwis posprzedażny oraz pomoc techniczna, warunki dostawy, takie jak termin dostawy, sposób dostawy oraz czas dostawy lub okres realizacji.

Nowe rozwiązania Prawa zamówień publicznych w praktyce >>>

W aktualnym stanie prawnym, stosowanie ceny jako jedynego kryterium oceny ofert lub kryterium o wadze przekraczającej 60% możliwe jest wyłącznie w sytuacji, gdy zamawiający określi w opisie przedmiotu zamówienia standardy jakościowe odnoszące się do wszystkich istotnych cech przedmiotu zamówienia oraz wykaże w załączniku do protokołu, w jaki sposób zostały uwzględnione w opisie przedmiotu zamówienia koszty cyklu życia. Powyższe nie dotyczy trybu zapytania o cenę oraz trybu licytacji elektronicznej.

Jak się jednak okazuje, ustanowienie kryteriów pozacenowych nie jest rozwiązaniem pozbawionym wad. Przykładowo, w sytuacji gdy wszyscy wykonawcy zaoferują identyczny wydłużony okres gwarancji (o wadze 40%), to ponownie cena (60%) będzie kluczowym kryterium oceny ofert. Ta sytuacja pokazuje, że zamawiający każdorazowo powinni pokusić się o dokładną analizę zamawianego przedmiotu i ustalenie optymalnych, miarodajnych kryteriów oceny ofert.

Więcej na temat kryteriów oceny ofert będzie można dowiedzieć się na XII Konferencji Zamówień Publicznych

Zapisz się już dziś!