W związku ze zbliżającym się dużymi krokami sezonem letnim na nowo rozbrzmiała dyskusja o uprawnieniach potrzebnych do kierowania quadem oraz do co do samej kwalifikacji tych pojazdów.

Ten czterokołowy pojazd coraz częściej staje się również komunijnym prezentem co oznacza, że na drogach można spotkać coraz młodsze osoby jeżdżące quadem. Nie wszyscy jednak wiedzą, że zgodnie z prawem, aby włączyć się quadem do ruchu drogowego, należy mieć co najmniej 13 lat i kartę motorowerową. Nie wykluczone jednak, że próg wiekowy zostanie podwyższony do lat 14. Zakłada to projekt ustawy o kierujących pojazdami nad którym obraduje aktualnie Sejm.

Problemem jest również brak jednolitej praktyki w rejestracji tego typu pojazdów. Część quadów zarejestrowana jest jako motorowery, w związku z czym do kierowania nimi potrzebne jest jedynie 13 lat i karta motorowerowa. Druga grupa quadów w rejestrach widnieje jako samochody, a w tym przypadku kierujący nimi powinni mieć przynajmniej kategorię prawa jazdy B1. Osoby nie spełniające powyższych warunków quadami mogą poruszać się jedynie na terenie prywatnym, gdzie nie obowiązują przepisy ruchu drogowego.

Projekt nowej ustawy przewiduje uporządkowanie kwestii związanych z quadami. Zgodnie z założeniami powstać ma nowa kategoria AM, która zastąpi kartę motorowerową. Ubiegać się o nią będzie można dopiero od lat 14 i będzie ona upoważniała do poruszania się skuterem lub małym quadem. Aby jednak ją uzyskać konieczne będzie ukończenie kursu i zaliczenie egzaminu państwowego w wojewódzkim ośrodku ruchu drogowego.

Same qaudy podzielone zostaną na dwie grupy: czterokołowce i czterokołowce lekkie, co rozwiązać ma rozbieżności w ich rejestracji. Czterokołowiec lekki będzie to pojazd mogący osiągnąć maksymalną prędkość 45 km/h i mający masę do 350 kg. Do poruszania się większymi quadami upoważniona będzie jedynie osoba posiadająca kategorię B1.


Opracowanie: Karol Kozłowski, RPE WKP
Źródło: Gazeta Prawna z dnia 11 maja 2010 r.