Zgodnie z projektem rozsądny zysk stanowić będzie iloczyn skorygowanej wartości kapitału zaangażowanego i stopy zwrotu ze skorygowanej wartości kapitału zaangażowanego. Przypomnijmy, iż zgodnie z nową ustawą o publicznym transporcie zbiorowym (Dz. U. z 2011 r. Nr 5, poz. 13) rozsądny zysk będzie przysługiwał operatorowi w ramach otrzymanej rekompensaty za poniesione straty z tytułu realizacji usług w zakresie publicznego transportu zbiorowego.
Na kapitał zaangażowany składać się będą m.in. środki trwałe i wartości niematerialne
oraz aktywa obrotowe zaangażowane przez operatora do realizacji umowy o świadczenie usługi w zakresie publicznego transportu zbiorowego. Kapitał ten korygowany będzie przez pomniejszenie o wartość niespłaconych zobowiązań finansowych związanych z zakupem danego składnika kapitału zaangażowanego – jeżeli składniki kapitału zaangażowanego w celu realizacji usługi publicznej zostały zakupione z wykorzystaniem finansowania dłużnego. Natomiast stopa zwrotu ze skorygowanej wartości kapitału zaangażowanego do realizacji usługi publicznej przez operatora wynosi nie więcej niż: 6% - w transporcie kolejowym, innym szynowym, linowym, linowo-terenowym, morskim oraz w Żegludze śródlądowej oraz 8% - w transporcie drogowym, w rozumieniu ustawy z dnia 6 września 2001 r. o transporcie
drogowym (Dz. U. z 2007 r. Nr 125, poz. 874, z późn. zm.) . Jednocześnie stopa zwrotu ze skorygowanej wartości kapitału zaangażowanego, o której mowa w ust. 1, może być powiększona o wskaźnik prognozowanego poziomu inflacji, określonej w ustawie budżetowej przyjętej przez Sejm Rzeczpospolitej Polskiej na dany rok.
Jednocześnie należy zaznaczyć, iż rozporządzenie nie będzie miało zastosowania do operatora publicznego transportu zbiorowego będącym samorządowym zakładem budżetowym, a także który został wybrany w trybie ustawy z dnia 9 stycznia 2009 r. o koncesji na roboty budowlane lub usługi (Dz. U. Nr 19, poz. 101, z późn. zm.) bądź w trybie art. 22 ust. 1 ustawy o publicznym transporcie zbiorowym (jeżeli umowa o świadczenie usług przyjmie formę koncesji na usługi).
Autorzy projektu przewidują, iż rozwiązania przyjęte w rozporządzeniu okażą się korzystne z punktu widzenia skutków finansowych, jako że (określając zasady ustalania wysokości rozsądnego zysku), wprowadzają jednolite regulacje w odniesieniu do wszystkich operatorów realizujących publiczny transport zbiorowy. Może to przyczynić się do zmniejszenia obecnie ponoszonych kosztów z tytułu rekompensaty w odniesieniu do poniesionych kosztów w związku ze świadczeniem przez operatora usług w zakresie publicznego transportu zbiorowego.
Rozporządzenie miałoby wejść po upływie 14 dni od ogłoszenia.
Na podstawie: www.mf.gov.pl
Przydatne materiały:
Ustawa z 16 grudnia 2010 r. o publicznym transporcie zbiorowym (Dz. U. z 2011 r. Nr 5, poz. 13)
Ustawa z dnia 6 września 2001 r. o transporcie drogowym (Dz. U. z 2007 r. Nr 125, poz. 874, z późn. zm.)
UstawA z dnia 9 stycznia 2009 r. o koncesji na roboty budowlane lub usługi (Dz. U. Nr 19, poz. 101, z późn. zm.)