Tryb przetargu ograniczonego umożliwia wstępną kwalifikację wykonawców i wybór ich określonej liczby (zgodnie z ustaleniem zamawiającego zawartym w ogłoszeniu o zamówieniu), która na podstawie wyznaczonych kryteriów spełniania warunków udziału w postępowaniu spełnia je w najwyższym stopniu. Jak bowiem stanowią przepisy ustawy p.z.p. wraz z wnioskiem o dopuszczenie do udziału w przetargu ograniczonym wykonawca składa oświadczenie o spełnieniu warunków udziału w postępowaniu, a jeżeli zamawiający żąda dokumentów potwierdzających spełnianie warunków również te dokumenty.
Na podstawie oceny wniosku i dokumentów przedłożonych przez wykonawcę zamawiający dokonuje oceny spełniania warunków i punktuje ich spełnianie zgodnie z przyjętymi wcześniej kryteriami, a następnie zaprasza do składania ofert wykonawców, którzy spełniają warunki udziału w postępowaniu, w liczbie określonej w ogłoszeniu zapewniającej konkurencję, nie mniejszej niż 5 i nie większej niż 20. Jeżeli liczba wykonawców, którzy spełniają warunki udziału w postępowaniu, jest mniejsza niż określona w ogłoszeniu o zamówieniu, zamawiający zaprasza do składania ofert wszystkich wykonawców spełniających te warunki. Natomiast jeżeli liczba wykonawców, którzy spełniają warunki udziału w postępowaniu, jest większa niż określona w ogłoszeniu, zamawiający zaprasza do składania ofert wykonawców, wyłonionych w sposób obiektywny i niedyskryminacyjny.
Przetarg ograniczony pozwala także na uruchomienie procedury w momencie, gdy nie została przygotowana pełna specyfikacja istotnych warunków zamówienia, a tym samym nie zostały ustalone wszystkie warunki realizacji świadczenia, w szczególności zamawiający nie dysponuje na etapie ogłoszenia o zamówieniu projektem czy wzorem umowy o zamówienie publiczne. Jak bowiem wynika z przepisów p.z.p. dopiero wraz z zaproszeniem do składania ofert zamawiający przekazuje wykonawcy specyfikację istotnych warunków zamówienia.
Niemniej tryb przetargu ograniczonego niesie ze sobą także większe ryzyko zagrożenia składaniem środków ochrony prawnej szczególnie dla postępowań o wartości równej lub przekraczającej kwoty określone w przepisach wydanych na podstawie art. 11 ust. 8 p.z.p. w związku z większą liczbą etapów w procedurze, co w konsekwencji może spowodować przedłużenie całej procedury i zniwelować pozytywny aspekt skrócenia terminów dla składania wniosków kwalifikacyjnych lub/i ofert. Pierwszy etap, na poziomie którego wykonawcy mogą wnosić środki ochrony prawnej, to publikacja ogłoszenia o zamówieniu, gdyż przysługują im one na postanowienia ogłoszenia (w postępowaniach o wartości szacunkowej powyżej kwot określonych w przepisach wydanych na podstawie art. 11 ust. 8 p.z.p. na każde postanowienie ogłoszenia, zaś w postępowaniach o wartościach poniżej kwot określonych w przepisach wydanych na podstawie art. 11 ust. 8 p.z.p. na opis sposobu dokonywania oceny spełniania warunków udziału w postępowaniu).
Kolejny etap wiąże się z oceną wniosków kwalifikacyjnych, a trzeba zważyć, że zgodnie z przepisami o wynikach oceny spełniania warunków udziału w postępowaniu i otrzymanych ocenach spełniania tych warunków zamawiający niezwłocznie informuje wykonawców, którzy złożyli wnioski o dopuszczenie do udziału w postępowaniu.
Kolejnym etapem jest przekazanie wykonawcom kompletnej specyfikacji istotnych warunków zamówienia, na której postanowienia także przysługują wykonawcom środki ochrony prawnej. Przy czym należy także pamiętać, że wykonawcę niezaproszonego do składania ofert traktuje się jak wykluczonego z postępowania o udzielenie zamówienia. Ostatnim etapem, na którym można wnosić środki ochrony prawnej jest ocena ofert i wybór oferty najkorzystniejszej, przy czym oczywiście w postępowaniach o wartości szacunkowej powyżej kwot określonych w przepisach wydanych na podstawie art. 11 ust. 8 p.z.p. środki te przysługują na każdą czynność zamawiającego na tym etapie, czyli zarówno na odrzucenie oferty wykonawcy jak i na sam wybór oferty bądź unieważnienie postępowania przy legitymowaniu się interesem prawnym, zaś w postępowaniach o wartościach poniżej kwot określonych w przepisach wydanych na podstawie art. 11 ust. 8 p.z.p. jedynie na odrzucenie oferty wykonawcy przy legitymowaniu się interesem prawnym.
Pełna treść artykułu dostępna jest w programie LEX Zamówienia Publiczne.