Omówienie zmian w prawie pochodzi z programu LEX dla Samorządu Terytorialnego.

Z dniem 8 października 2015 r. wejdą w życie rozporządzenie Ministrów Infrastruktury i Rozwoju oraz Spraw Wewnętrznych z dnia 3 lipca 2015 r. zmieniające rozporządzenie w sprawie znaków i sygnałów drogowych (Dz.U. poz. 1313) oraz rozporządzenie Ministra Infrastruktury i Rozwoju z dnia 3 lipca 2015 r. zmieniające rozporządzenie w sprawie szczegółowych warunków technicznych dla znaków i sygnałów drogowych oraz urządzeń bezpieczeństwa ruchu drogowego i warunków ich umieszczania na drogach (Dz.U. poz. 1314).

Celem wskazanych aktów prawnych jest zapewnienie spójności pomiędzy rozporządzeniem Ministrów Infrastruktury oraz Spraw Wewnętrznych i Administracji z dnia 31 lipca 2002 r. w sprawie znaków i sygnałów drogowych (Dz.U. Nr 170, poz. 1393, ze zm.) oraz rozporządzeniem Ministra Infrastruktury z dnia 3 lipca 2003 r. w sprawie szczegółowych warunków technicznych dla znaków i sygnałów drogowych oraz urządzeń bezpieczeństwa ruchu drogowego i warunków ich umieszczania na drogach (Dz.U. Nr 220, poz. 2181, ze zm.). Ponadto omawiane akty prawne dostosowują znowelizowane rozporządzenia do zmian wprowadzonych ustawą z dnia 1 kwietnia 2011 r. o zmianie ustawy – Prawo o ruchu drogowym oraz ustawy o kierujących pojazdami (Dz.U. Nr 92, poz. 530). Ustawa m.in. zmodyfikowała zawarte w ustawie z dnia 20 czerwca 1997 r. - Prawo o ruchu drogowym (Dz. U. z 2012 r. poz. 1137, ze zm.) definicje "drogi dla rowerów" i "roweru" oraz wprowadziła nowe definicje: "pasa ruchu dla rowerów", "śluzy dla rowerów" oraz "wózka rowerowego". Potrzeba nowelizacji wynikła również z wejścia w życie ustawy z dnia 16 września 2011 r. o zmianie ustawy o transporcie drogowym oraz niektórych innych ustaw (Dz. U. Nr 244, poz. 1454), która m.in. usunęła z zawartej w ustawie - Prawo o ruchu drogowym definicji taksówki pojęcie "taksówki bagażowej". Ponadto rozporządzenie z dnia 31 lipca 2002 r. w sprawie znaków i sygnałów drogowych wymagało dostosowania do zmian wprowadzonych ustawą z dnia 20 kwietnia 2004 r. o zmianie ustawy - Prawo o ruchu drogowym oraz o zmianie ustawy o podatkach i opłatach lokalnych (Dz.U. Nr 92, poz. 884), która zmieniła brzmienie art. 20 ustawy - Prawo o ruchu drogowym, wprowadzając ograniczenie dopuszczalnej prędkości pojazdu lub zespołu pojazdów na obszarze zabudowanym w godzinach 5.00-23.00 do 50 km/h. Dotychczas przedmiotowa zmiana ustawy nie została uwzględniona w treści przepisów rozporządzenia w sprawie znaków i sygnałów drogowych.