Pytanie:
Czy pracownik referatu księgowości w urzędzie gminy zatrudniony na stanowisku pomoc administracyjna (stanowisko nieurzędnicze) może mieć w zakresie czynności zapis, z którego wynika, że ma zajmować się sprawami dotyczącymi tytułów wykonawczych np. korespondencja z urzędem skarbowym odnośnie wszczęcia postępowania, cofnięcia, rozłożenia na raty zaległości itp., czyli "sprawami urzędniczymi"?
Czy wójt gminy może upoważnić go do załatwiania takich (i podobnych) spraw i tym samym taki pracownik może posługiwać się pieczątką o treści: "z up. Wójta X...... Y...... pomoc administracyjna"?
Odpowiedź:
Zasadniczo, przepisy nie ograniczają kręgu osób, którym wójt może udzielać upoważnień administracyjnych, jednak – zdaniem Autora – rozszerzenie kompetencji pracownika w takim zakresie, o jakim mowa w pytaniu narusza obowiązujące regulacje prawne.
Uzasadnienie:
Prawo do wydawania upoważnień administracyjnych wynika w pierwszym rzędzie z art. 268a ustawy z dnia 14 czerwca 1960 r. – Kodeks postępowania administracyjnego - dalej k.p.a., który stanowi, że organ administracji publicznej może w formie pisemnej upoważnić pracowników kierowanej jednostki administracyjnej do załatwiania spraw w jego imieniu w ustalonym zakresie, a w szczególności do wydawania decyzji administracyjnych, postanowień i zaświadczeń.
Ponadto, na podstawie art. 39 ust. 1 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym - dalej u.s.g., wójt może upoważnić swoich zastępców lub innych pracowników urzędu gminy do wydawania decyzji administracyjnych. Mówiąc o "innych pracownikach gminy" ustawodawca tym samym nie ogranicza kręgu osób, którym może zostać udzielone takie upoważnienie. Należy zatem przyjąć, że może je otrzymać zatrudniony na stanowisku pomocniczym.
Przechodząc do problemu przedstawionego w pytaniu należy zaznaczyć, ze upoważnienie administracyjne powinno dotyczyć konkretnych czynności ze wskazaniem podstawy prawnej ich wykonywania zgodnej z zakresem czynności obowiązującym danego pracownika, a przypisanym do jego stanowiska pracy.
Jeżeli podwładny zatrudniony jako pomoc administracyjna posiada kwalifikacje odpowiednie do zajmowania stanowiska urzędniczego, to w przypadku powstania wakatu może stanąć do konkursu, po czym w drodze otwartego i konkurencyjnego naboru zostać wyłoniony do objęcia takiego stanowiska. Skoro jednak na dzień dzisiejszy pełni funkcję pomocniczą, nie ma uzasadnienia dla umieszczenia w jego zakresie czynności zadań właściwych dla stanowiska urzędniczego.
Pracownik ten może redagować pisma, kompletować dokumentację itp., jednak w moim przekonaniu nie jest władny do podejmowania decyzji i ich podpisywania z upoważnienia wójta.