Czy urząd, z którego odchodzi, wystawia świadectwo, a urząd, do którego pracownik jest przeniesiony, przyjmuje go poza procedurą naboru?


Odpowiedź

Tryb przeniesienia służbowego określa art. 22 ustawy o pracownikach samorządowych . Nie dochodzi do rozwiązania stosunku pracy, a wystawianie świadectwa pracy jest zbędne. Pracodawca dotychczasowy obowiązany jest przekazać całość akt osobowych przenoszonego pracownika do pracodawcy przyjmującego.

Przeniesienie służbowe, określone w art. 22 ustawy o pracownikach samorządowych nie powoduje rozwiązania stosunku pracy z pracodawcą dotychczasowym, ani nawiązania nowego stosunku pracy z pracodawcą przyjmującym. Następuje zmiana podmiotowa w nadal trwającym stosunku pracy - w miejsce pracodawcy dotychczasowego, w terminie określonym w porozumieniu, o którym mowa w art. 22 ust. 2 ustawy o pracownikach samorządowych wchodzi pracodawca przyjmujący. Ponieważ, pracownik samorządowy, przenoszony do innej pracy i innego pracodawcy w tym trybie, musi wyrazić zgodę, lub wnioskować o przeniesienie, wystarczy w tym przypadku przekazać pracownikowi informację o zmianie warunków zatrudniania i wynagradzania, oraz zawrzeć zmiany w formie aneksu do umowy o pracę. Czynności te, zgodnie z art. 29-32 k.p. i art. 22 ust. 3 ustawy o pracownikach samorządowych powinien wykonać pracodawca przyjmujący, niezwłocznie po przeniesieniu akt osobowych.

Przeniesienie służbowe nie ma więc nic wspólnego z naborem, o którym mowa w art. 11 ustawy o pracownikach samorządowych . Na stanowisko obsadzane w tym trybie nie można organizować konkursu - nie jest to wolne stanowisko urzędnicze w rozumieniu art. 12 ust. 1 ustawy o pracownikach samorządowych .

Zgodnie zaś z art. 97 § 1 k.p. w związku z rozwiązaniem lub wygaśnięciem stosunku pracy pracodawca jest obowiązany niezwłocznie wydać pracownikowi świadectwo pracy. Skoro, nie mamy tu do czynienia z rozwiązaniem lub wygaśnięciem stosunku pracy, ale z jego pełną kontynuacją, to wystawianie świadectwa przez pracodawcę dotychczasowego jest działaniem zbędnym i niemającym podstawy prawnej, tym bardziej, że art. 22 ust. 3 ustawy o pracownikach samorządowych nakazuje przeniesienie do przyjmującego pracodawcy całości akt osobowych pracownika.

Na marginesie należy wskazać, że sposób przeniesienia akt powinien być określony w porozumieniu pracodawców określonym w art. 22 ust. 2 ustawy o pracownikach samorządowych . Waga tej dokumentacji nakazuje ściśle określić sposób przekazania (jaką drogą - pocztą, osobiście przez wyznaczonego pracownika itp.) oraz osoby odpowiedzialne za przekazanie i odebranie kompletnych akt. Zagubienie lub zniszczenie dokumentacji - niezależnie od potencjalnej odpowiedzialności odszkodowawczej - jest wykroczeniem z art. 281 pkt 7 k.p., podlegającym karze grzywny do 30.000 zł. Dokumentacja pracownicza, jako zbiór danych osobowych podlega szczególnej ochronie. Zlekceważenie ochrony tych danych może spowodować także odpowiedzialność karną za przestępstwa z art. 51 (umożliwienie dostępu do danych osobom nieuprawnionym) lub art. 52 (niezabezpieczenie danych) ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. o ochronie danych osobowych (Dz. U. z 2002 r. Nr 101, poz. 926, z późn. zm.).

Przypomnieć należy, że zgodnie z art. 22 ust. 1-2 ustawy o pracownikach samorządowych pracownika samorządowego zatrudnionego na stanowisku urzędniczym, w tym kierowniczym stanowisku urzędniczym, można na jego wniosek lub za jego zgodą przenieść do pracy w innej jednostce samorządowej wskazanej w art. 2 ustawy o pracownikach samorządowych , w tej samej lub innej miejscowości, w każdym czasie, jeżeli nie narusza to ważnego interesu jednostki, która dotychczas zatrudniała pracownika samorządowego, oraz przemawiają za tym ważne potrzeby po stronie jednostki przejmującej. Przeniesienia dokonuje się w drodze porozumienia pracodawców.

Oznacza to, że aby zmianę pracodawcy można było uznać za przeniesienie służbowe muszą zaistnieć następujące przesłanki:
- przenoszony pracownik musi być urzędnikiem samorządowym,
- urzędnik musi złożyć wniosek o przeniesienie,

pomiędzy jednostkami samorządowymi: zatrudniającą i przyjmującą urzędnika przenoszonego musi zostać zawarte porozumienie w sprawie przeniesienia.

Gdy te warunki zostaną spełnione, zmiana pracodawcy może nastąpić w trybie art. 22 ustawy o pracownikach samorządowych .

Co do dodatkowego wynagrodzenia rocznego, to zgodnie z art. 2 ust. 1 ustawy z dnia 12 grudnia 1997 r. o dodatkowym wynagrodzeniu rocznym dla pracowników jednostek sfery budżetowej (Dz. U. Nr 160, poz. 1080, z późn. zm. dalej u.d.w.r.) pracownik nabywa prawo do wynagrodzenia rocznego w pełnej wysokości po przepracowaniu u danego pracodawcy całego roku kalendarzowego. Pracownik, który nie przepracował u danego pracodawcy całego roku kalendarzowego, nabywa prawo do wynagrodzenia rocznego w wysokości proporcjonalnej do okresu przepracowanego, pod warunkiem, że okres ten wynosi co najmniej 6 miesięcy, z tym, że przepracowanie wskazanego 6-miesięcznego okresu warunkującego nabycie prawa do wynagrodzenia rocznego nie jest wymagane w przypadku zakończenia lub podjęcia zatrudnienia w związku z przeniesieniem służbowym (art. 2 ust. 3 pkt 4 lit. b oraz pkt 5 lit. a u.d.w.r.). Należy więc uznać, że przenoszonemu urzędnikowi samorządowemu u poprzedniego pracodawcy przysługuje również dodatkowe wynagrodzenie roczne za pierwsze przepracowane 2 miesiące roku 2009.

Przydatne materiały:
Ustawa z dnia 21 listopada 2008 r. o pracownikach samorządowych (Dz. U. Nr 223, poz. 1458)