Czy powinna być zawarta umowa zlecenie czy umowa o dzieło?
Odpowiedź
Jednym z zadań własnych gminy jest promocja gminy.
Uzasadnienie
Zgodnie z zapisem art. 7 ust. 1 pkt 18 ustawy o samorządzie gminnym do zadań własnych gminy należą zadania z zakresu promocji gminy. Jednym ze sposobów realizacji tego zadania jest wydawanie folderów, informatorów, a także monografii.
W opisanej sytuacji gmina powinna zawrzeć z autorem (osobą fizyczną) umowę o dzieło. Zgodnie z zapisem art. 627 ustawy z dnia z dnia 23 kwietnia 1964 r. - Kodeks cywilnego (Dz. U. Nr 16, poz. 93 z późn. zm.) przez umowę o dzieło przyjmujący zamówienie zobowiązuje się do wykonania oznaczonego dzieła, a zamawiający do zapłaty wynagrodzenia. W przypadku opracowywania monografii mamy do czynienia z konkretnym, określonym rezultatem – dziełem. Należy jednak pamiętać, że w odróżnieniu od umowy zlecenia, umowa o dzieło ma charakter odpłatny.
Natomiast jeżeli chodzi o wydanie monografii przez wydawnictwo, gmina powinna zawrzeć umowę na wykonanie prac drukarskich. W umowie należy określić szczegółowy zakres prac objętych umową, a także wskazać na podstawie jakiego projektu zostanie opracowany przedmiot umowy, jak również kto ma ten projekt dostarczyć.
Przydatne materiały:
Ustawa z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (Dz. U. z 2001 r. Nr 142, poz. 1591 ze zm.)